Is mijn reiswaterkoker wel bruikbaar in de VS?

Ik heb een reiswaterkoker voor 0,5 liter die in principe voor 230 volt geschikt is en 1000 W heeft. Nu ga ik dit voorjaar naar de VS en ik wil weten of het zin heeft om hem mee te nemen. In de gebruiksaanwijzing staat: "Aan een 110V-net (bv VS) kan uw toestel nog maar 1/4 van het vermogen (dus ca. 250 W) afgeven."
Betekent dit dat het ca. 4x zo lang duurt voordat het water kookt? Of komt het überhaupt niet meer aan het kookpunt? Hoe moet ik dit interpreteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Bij de halve spanning en gelijkblijvende weerstand zal ook de stroom halveren.
(Wet van Ohm) Omdat het vermogen het product is van het kwadraat van de stroom en de weerstand (I*I*R) zal het ontwikkelde vermogen nog maar een kwart zijn.

Vullen dus met een kwart van de normale hoeveelheid water zal dezelfde hoeveelheid energie aan het water toevoegen. Omdat er echter ook warmte verloren gaat (isolatie verliezen) is het in de praktijk weinig zinvol om de waterkoker mee te slepen over de oceaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Reiswaterkoker is in de USA vrij nutteloos ten eerste al zoals hier als was omschreven met de Wet van Ohm en ten 2e de meeste hotelkamers in de USA zijn uitgerust met een koelkast, magnetron en volwaardige waterkoker. Heeft jouw hotelkamer dit niet dan kun je bij de receptie er om vragen. en mochten ze die daar niet hebben? De plaatselijke Radioshack zal je ongetwijfeld kunnen voorzien in een reiswaterkokertje voor 110/115 volt