Als de huurder de huur opzegt, heeft de medebewoner het recht om in de woning te blijven wonen?

Ik woon bij iemand als medebewoner binnen kort gaat hij verhuizen .
heb ik als medebewoner het recht om in de woning te laten huren?
bij de gemeente sta ik ook als medebewoner.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sta je bij de verhuurder als mede-huurder?
Dat is namelijk veel belangrijker.

Het beste antwoord

Nee helaas niet. Tenminste, als het een woning van een woningcorporatie betreft die onder de sociale huur valt. Hier gelden strikte regels voor toewijzing van vrij gekomen woningen.
De huurder is degene die een contract voor onbepaalde tijd heeft met de verhuurder.
Onder huurder wordt verstaan de hoofdhuurder met zijn eventuele echtgenote die dan als medehuurder geldt.
De huurder is ook degene die het huurcontract vrij mag opzeggen.

Eventuele medebewoners van het gehuurde worden dan geacht mee te verhuizen of zelfstandig elders te gaan wonen. Dit is het geval bijvoorbeeld bij thuiswonende (meerderjarige) kinderen. Zij mogen dus niet in de woning achterblijven en deze zelf verder huren.
Bij overlijden of echtscheiding van de huurder geldt dat de achterblijvende medehuurder dan automatisch het huurcontract overneemt tenzij daar zwaarwegende bezwaren tegen zijn.

Een medebewoner mag wel medehuurder worden op het bestaande huurcontract met de hoofdhuurder. Daarvoor gelden een aantal regels.
Zo moet een medebewoner dan 2 jaar of langer op het woonadres bij de huurder ingeschreven staan, meerderjarig zijn en over een voldoende eigen inkomen beschikken.
De huurder moet schriftelijk toestemmen in toetreding tot het huurcontract door de medebewoner als medehuurder. De medehuurder verklaart zich mede verantwoordelijk voor de bepalingen in het huurcontract.
Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan de medebewoner medehuurder worden en in de woning blijven als de hoofdhuurder ooit vertrekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank wel

Andere antwoorden (2)

De inschrijving bij het GBA zegt verder niets. Als de hoofdhuurder met het huurcontract de huur beëindigd heb je verder geen rechten.
Wellicht dat je in overleg met de verhuurder het huurcontract kan overnemen? Doe dit wel voor de opzegging van de hoofdhuurder.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je ook bij de verhuurder als medebewoner bekend staat, zijn er natuurlijk wel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in Oss geld dat je alleen medehuurder bent als je op het huurcontract erbij staat en dus ook getekend hebt.
Zou gewoon even net de woningbouw bellen wat je opties zijn