Ik woon in Amsterdam en heb een Amerikaanse koelkast met watertap en ijsblokjesmaker. Is het nodig om hier het bijgeleverde waterfilter te gebruiken?

Het nodig zijn valt wat mij betreft op te delen in twee elementen, enerzijds voor de levensduur van de machine en anderzijds de kwaliteit (eventuele gezondheidsrisico's) van het tap water en de ijsblokjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom zou er een gezondheidsrisico zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee, zoiets las ik op het FOK forum. Daarom staat er natuurlijk ook eventuele voor...
Ritsuka
11 jaar geleden
Kraanwater in nederland is gewoon veilig, dan zou het door een koelkast ineens vies worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat niet maar aangezien er in Nederland, bijvoorbeeld door je CV-ketel te laag te zetten een legionella bacterie besmetting kan ontstaan wilde ik het zekere voor het onzekere nemen. Temeer omdat iemand gezondheidsrisico's suggereerde op een ander forum.

Het beste antwoord

Echt noodzakelijk is het niet, dit soort filters halen het kalk ook niet uit het water.

Zou het wel aanbrengen, het houdt in elk geval kleine vuildeeltjes tegen mochten die in de leiding zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Water in Amsterdam is behoorlijk hard, d.w.z. er zit nogal wat kalk in .De betekenis van een bepaalde waterhardheid is erg persoonlijk. Iemand kan zo een hardheid van 6 dH "heel gewoon" vinden, en het poetsen van de badkamer voor lief nemen. Water van deze hardheid is in ieder geval niet gevaarlijk of schadelijk voor de gezondheid. Maar het is ook een fabeltje dat 6 dH zacht water is. Het veroorzaakt immers kalkaanslag. Als het filter dient om de kalk op te vangen ,zou ik hem ertussen zetten. Het verlengt de levensduur van je apparaat. Minder heeft het met de bacterieen te maken. Het Nederlandse drinkwater is het beste ter wereld