Bespaar ik energie/geld als ik stekkers 's nachts uit 't stopcontact trek? Gaat de besparing ook op als er géén lampje blijft branden, zoals bij tv's?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Nou minimaal, je bespaart de spanning/stroom van de lengte van je snoeren tot aan de aan/uitknop. Dit is te verwaarlozen. Alles wat licht uitgeeft, verbruikt ook strrom (denk aan magnetron LED-schermpje), maar dat is ook zo weinig, dat is nauwelijks de moeite waard. Vroeger met een CRT-TV (met kont) maakte het wel wat uit omdat deze onder hoogspanning stond. De huidige LCD-TV's verbruiken bijna niks als die aanstaat of uitstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, een snoer gebruikt geen energie tot de aan/uit schakelaar. Oude CRT-TV gebruikte alleen energie in de stand-by stand, maar niet door de hoogspanning omdat de hoogspanning in de stand-by stand niet meer opgewekt werd.
Het verlies ontstaat in apparatuur met een stand-by stand door het in bedrijf zijn van de voeding en de schakeling die reageren kan op de afstandsbediening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn magnetron verbruikt zo'n 3 w. Dus alleen het lampje/klokje dat brandt. Ik doe het apparaat dan ook alleen maar aan als ik hem gebruik.
Zo bespaar je toch weer wat euro's. Alle kleine beetjes helpen.
Ik heb tegenwoordig een app waarmee ik mijn gas en licht verbruik bij houdt, ik krijg dan meteen de bedragen die ik verbruikt heb te zien. (ik weet, dat is zonder de vaste kosten...) Ideaal. Ik vul het iedere week in, en als ik een dag wat extra heb gedaan, dan vul ik het weer in. Zo probeer ik steeds zuiniger te doen. Ik had mijn cv ketel nog steeds aan staan, (was ik vergeten en stond toch laag, dus weinig verbruik, dacht ik) die heb ik sinds vorige week ook uit. Ik zie dat ik zo'n 2 euro gas per week bespaar en dan nog het stroomverbruik.
(het begint echt een sport te worden om steeds zuiniger te doen, zonder een krent te worden en in de kou of donker te zitten.)
apparaten die op standby staan verbruiken idd stroom als ze 'uit' staan.
bij sommigen brand er wel een lampje, en bij anderen weer niet. je kan het wel proberen bij je tv door te kijken of je hem met de afstandbediening aan kan zetten als ie 'uit' is.
(lukt dan dan verbruikt ie nog stroom als de stekker erin zit)

ook opladers van bv mob. telefoons en trafo's blijven stroom verbruiken als ze niet aan het laden/'omschakelen'? zijn en de telefoon van de lader is gehaald of bv de laptop uitstaat en de stekker nog in het stopcontact zit.

ook een magnetron die bv de tijd aangeeft blijft stroom verbruiken als ie niet gebruikt wordt.

hoewel het verbruik relatief laag is scheelt het wel als je de stekker eruit zou halen van deze dergelijke apparaten.
(van opladers en de tv doe ik het zelf wel, maar de magnetron dient hier ook al keukenklok)

kijk dus wat je zelf in huis hebt aan kleine energie verbruikertjes waarvan je de stekker eruit kan halen.
alles bij elkaar loont het de moeite. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk dat u geld spaart door stekkers uit te trekken.
Niet zomaar ja of neen maar hieronder een aantal voorbeelden

De Top-5 van grootste sluipverbruikers bestaat uit veelgebruikte apparatuur.

1.Randapparatuur bij televisie (opnameapparaat en decoder voor digitale tv): uitzetten bespaart 10 tot 50 euro per jaar (bij 22 eurocent per kWh, prijspeil 2012).
2.Computer met randapparatuur: 30 euro per jaar.
3.Ready/warmhoudstand koffiemachine: 6 tot 16 euro/jaar.
4.Stereoset/losse audioapparatuur: 6 tot 10 euro per jaar.
5.(Combi)magnetron of oven met display/klok: 6 tot 10 euro per jaar.

U kan uw volledige PC installatie aansluiten op een multiblock met schakelaar en bv. 6 stopkontakten. Daardoor kan u ineens alles uitschakelen, idem met de audio/TV installatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net gekeken, het modem en de tv decoder gebruiken te samen 16 w.
Het grote nadeel van veel van die apparaten is dat als je ze dan weer aanzet dat het een tijd duurt voordat het allemaal weer werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt maar dat is een kwestie van gewoonte, een paar minuten voor u TV wilt kijken even aanzetten en dan zijn die klaar tegen dat u effectief wilt kijken.
16 W/h op 1 jaar is al 140 kWh en dit maal uw prijs/kWh en u kan het zelf al berekenen wat u op 1 jaar bespaart.