kan ik een wasmachine zelf aansluiten op een trekschakelaar?

veel goedkope internetshops sluiten de wasmachine niet aan op een (bestaande) trekschakelaar. zou ik (= niet echt technisch, maar ook niet dom en wel voorzichtig) dit zelf kunnen doen? zoja, hoe? of is het verstandiger om iets meer te betalen (duurdere webshops/winkels) en dit tijdens de bezorging/installatie te laten doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.5K

Antwoorden (4)

Ja dat kan je ... Wat ik heb gedaan.. Ik heb een stekkerdoos een de trekschakelaar ge monteerd... En de wasmachine stekker daar in gedaan.
Dan hoef ik niet aan de stekker van de wasmachine te zitten.

Stroom er af . Stekker er af knippen draadjes blootleggen. Die in de gaatjes van de trekschakelaar steken... Aan draaien trek schakelaar weer dicht en. Voila.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag en kan niet,een trekschakelaar is bedoeld voor een lamp,deze heeft een fase[bruin] en eenschakeldraad[zwart],voor een wasmachine heb je nodig,bruin-blauw en aarde[geel/groen, wees voorzichtig en betaal iets meer voor een erkend iemand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een onzin (sorry hoor). Er bestaan prima schakelaars voor apparaten die wat meer gebruiken, in wattage en in in aansluitaders.
Voor de rest van het advies ben ik het met je eens. Als je niet weet wat je aan het doen bent kun je beter paar euro meer uitgeven.
Maar ja, met wat goed advies kom je ook een eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat hier niet om een gewone trekschakelaar, maar een wasmachine trekschakelaar (google maar es).
deze zijn dubbelpolig (aarde mag je nooit schakelen)
JA dit kan en mag je zelf doen. Het is ook nog heel eenvoudig ook. Ik zou geen losse stekkerdoos gebruiken vanwege vocht en als je wasmachine gaat lekken...beter van niet dus.
Als de oude ook zo is aangesloten kijk dan goed waar welke draad zit maakt het eenvoudigere voor jezelf.
Verder zie de bron, hierin staat een klus beschrijving hoe je een wasmachine veilig moet aansluiten op een wasmachine trekschakelaar.

Wees wel altijd voorzichtig en haal alle spanning van die groep af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde ervaring hier met de webshop van Mediamarkt en de "service " van PostNL. Ze wilden helemaal niets doen, maar in de verkooppraatjes claimen ze wel te installeren. Mijn trekschakelaar heeft maar 4 ingangen 1 3 5 en 7 en toch werkt(e) deze voor twee apparaten prima. Zelfs de zwarte draden van de lampjes krijgen een plek. Twee aardedraden (van de machines) zijn op één pool bevestigd. Ik ga duimen dat ik de installatie straks na kan vertellen.
Plaatje bij antwoord