Waarom slaat mijn cv-ketel af tijdens het douchen?

Ik heb een intergas combi compact hr 22 cv ketel.
Zo nu en dan tijdens het douchen wordt het water ineens koud. Na verloop van tijd hoor ik de ketel weer opstarten en wordt het water weer warm. Hoort niet lijkt me. Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik er aan doen?

Terzijde; soms wordt het water uit de kraan heet en amper aan te raken, zoals ik zou verwachten en soms wordt het water veel minder heet/warm.
Heeft dit verband met het bovenstaande doucheverhaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Het kan natuurlijk een fout zijn in de ketel.

Maar het kan ook zijn dat je te weinig water aan de ketel vraagt. Elke ketel heeft een bepaalde hoeveelheid water-vraag nodig om te verwarmen; wordt er te weinig water gevraagd, dan slaat de ketel niet aan, of hij slaat af als hij al is aangeslagen.

Wat je kunt proberen, is op de ketel de temperatuur van het tapwater lager instellen.

Stel dat de watertemperatuur nu is ingesteld op 80 °C. Om aangenaam te douchen, moet jij dan veel koud water bijmengen. Je mengt dus relatief weinig warm water met relatief veel koud water.

Het probleem is dus dat je zo relatief weinig warm water vraagt.

Als je de tapwatertemperatuur verlaagt tot bijvoorbeeld 60 °C, en je blijft op dezelfde temperatuur douchen, dan zul je meer warm water met minder koud water mengen. De warmwatervraag (in liter per minuut) wordt dus hoger, en daardoor wordt de kans dat je ketel afslaat kleiner.

Probeer dus de tapwatertemperatuur lager in te stellen.

Helpt dat niet, dan zul je een servicemonteur moeten laten langskomen om de ketel te laten controleren.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Maak je gebruik van een waterbesparende douchekop of kraan? Het zou kunnen dat er dan net iets te weinig warm water aan de ketel gevraagd wordt, waarop deze afslaat, en even later weer opstart omdat er toch nog vraag is naar warm water.

Over de temperatuur van het water (soms te heet) kan ik niets zinnigs zeggen, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de kraan zelf? Wij hadden een thermostatische douchekraan die net iets te zuinig stond afgesteld, waardoor we ook te maken kregen met koud water, doordat de ketel afsloeg.
U kan best de temperatuur instelling van het sanitair water een stuk lager zetten, bv op 60°. Het kan zijn dat de toevoerdruk van het water te laag is waardoor er te weinig doorstroming is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je bent me net een minuutje voor... ;-)