Hoeveel efficiënter is een nieuwe HR CV ketel tov de oude?

Ik heb in 2009 een 15 jaar oude combi cv ketel laten vervangen door een nieuwe HR Remeha ketel. Tot mijn verbazing zag ik in de jaaroverzichten van mijn gasverbruik van voor 2009 tot nu dat mijn gasverbruik onverminderd hoog blijft, terwijl gezinssamenstelling en andere factoren gelijk zijn gebleven. (Volgens mij worden strenge winters in zo'n energiewijzer genivelleerd)
Had ik niet een structurele afname van 'zeg' 10% gasverbruik mogen verwachten. Wie heeft dit wel eens gemeten/berekend?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor al jullie uitleg. De situatie is inderdaad complexer dan gedacht. Ik denk dat ik eens iemand mijn gehele huis laat controleren - een soort certificering - om te kijken wat nog meer zwakke plekken aan het huis zijn, zodat de stookkosten omlaag kunnen. Voor 200,- krijg je dan een gedegen rapport.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
44.9K

Antwoorden (5)

Dat is vreemd, want de vervanging van een 15 jaar oude CV ketel door een HR levert altijd besparing op. Of dat 10% moet zijn, weet ik niet, en het hangt natuurlijk ook van veel factoren af. Als je de gewoonte hebt (en had) om al heel zuinig te stoken, dan zal het verschil in verbruik relatief ook veel kleiner zijn.

Bij een gemiddeld huishouden zou je zo'n 180 Euro per jaar moeten besparen.
"U hoeft met een HR ketel dus minder te stoken om evenveel water te verwarmen. Deze lage stookkosten maken de HR ketel nog extra aantrekkelijk. Gemiddelde Nederlandse huishoudens die een HR ketel kopen, kunnen jaarlijks €180 minder aan energierekeningen betalen dan gezinnen die nog een traditionele VR ketel in huis hebben. Uw cv ketel vervangen kan dus een voordelige keuze zijn."
http://www.cvketel-weetjes.nl/informatie/cv-ketel/cv-ketel-kopen.html

Het probleem is hier "het gemiddelde huishouden". Eigenlijk heb je daar niets aan, want energiegebruik is nogal individueel. Stook je nooit overdag, houd je van een flink verwarmde kamer, of draag je een dikke trui etc. Als je weleens sites hebt bezocht, waar je de goedkoopste energieleverancier kunt vinden, dan staat daar ook altijd een gemiddeld verbruik (als je je verbruik niet weet) en daar klopt ook nooit iets van.

Als het precies zo is als je schrijft, en er is geen verandering in stookgedrag, gezinssamenstelling etc. zou ik je adviseren om eens wat oudere tests van de consumentenbond te lezen. Misschien is die Remeha in tegenstelling tot andere HR ketels niet zo zuinig? Ook zou je de installateur eens kunnen vragen, wat zijn commentaar is op de cijfers van je gasverbruik. Want het is bijna zeker, dat de verkoper in 2009 tegen je gezegd heeft, dat je nieuwe ketel zuiniger zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buitentemperatuur is ook van invloed.

Het gasverbruik dat u meet, is niet vergelijkbaar met de waardes die in het laboratorium worden gemeten, omdat men daar een constante buitentemperatuur kan aanleggen.

Als in de periode dat u de HR ketel gebruikt de buitentemperatuur lager is geweest dan in voorgaande jaren is het gasgebruik natuurlijk hoger.

Wat u kunt doen is het gemiddelde gasgebruik van de oude ketel over de laatste vijf jaar uitrekenen en die waarde vergelijken met het gemiddelde gasgebruik van de HR ketel over vijf jaar.

Dan moet u nog even wachten om de juiste conclusie te kunnen trekken.

Waarbij moet worden opgemerkt dat de alhoewel de buitentemperatuur wordt uitgemiddeld, toch nog verschilen in meer koude of warme winter zijn.

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik dat u bij uw gasbedrijf wellicht de factoren kunt opvragen waarmee het gasverbruik moet worden gecorrigeerd om het om te rekenen naar een standaardwinter.

Als u die correctie uitvoert dan moet daar (bij dezelfde ketel) elk jaar nagenoeg hetzelfde het gasverbruik uit komen. Is het aantal kubieke meters niet gelijk (binnen een marge van enkele procenten lijkt me) dan zijn de factoren binnen uw gezin niet constant.

Als u ook het gasverbruik van de HR ketel corrigeert naar een standaard winter kunt u zien of de ketel echt zuiniger is.
12 jaar geleden
Zoals je beschrijft had je een afname van het gasverbruik mogen verwachten. Wat ook invloed heeft op het gasverbruik van de cv installatie is de afstelling van de ketel en de thermostaat. Om maximaal rendement uit de installatie te halen moet deze goed zijn ingeregeld.
Ik heb zelf een Bosch installatie en daarbij kan je o.a de (maximale) watertemperatuur, maximaal ketelvermogen, maximale pompcapaciteit, opwarmtijd, snelle of trage regeling, nadraaitijd etc. op de thermostaat of op de ketel ketel instellen. Doorgaans gebeurd dit door de installateur. Mogelijk is het een idee om je vraag eens bij deze neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heeft het winterse weer buiten wel degelijk invloed op je jaaroverzicht. Heb je een relatief warme winter, dan verstook je minder. Is het buiten Siberisch, dan verstook je meer om het binnen aangenaam te krijgen. Je moet je verbruik dus ook vergelijken met andere verbruikers. Bijvoorbeeld je buren.

je verwachting klopt volgens mij wel. Ik lees op http://www.hoe-koop-ik.nl/cv-ketel het volgende:
"Een nieuwe, moderne HR ketel bespaart je jaarlijks 15% tot 20% op je stookkosten, in vergelijking met een oude cv ketel. Dit komt neer op € 250 tot € 300,- per jaar
(afhankelijk van de gasprijs). Heb je al een HR ketel en ben je toe aan een nieuwe cv ketel? Ook dan bespaar je nog steeds op je stookkosten. Wil je nog meer besparen, lees dan de cv ketel bespaartips. Dan ga je slim om met je cv ketel."

Op zich een terechte opmerking dat je met het ophangen van een nieuwe Hr-ketel er nog niet bent. Het gaat ook om je stookgedrag. Vraag je buren eens wat zij per jaar wegstoken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Remeha staat niet bekend om een hoog rendement. Ik ben werkzaam bij een installatiebedrijf. Na installatie meten we altijd de rookgas afvoer temperatuur, daar dit een uitstekende indicator is van het rendement (lees gasverbruik). We installeren uitsluitend in opdracht van corporaties en passen vaak intergas, remeha, nefit en atag toe. Als laagste afgas temperatuur springt atag er altijd met afstand als beste uit. Nefit past dezelfde techniek toe als Remeha en zit samen met intergas procenten lager dan atag. Dit heeft ook de consumentenbond bevestigd.