Wat is het verschil tussen optische zoom en digitale zoom?

je ziet het altijd op foto camera's staan.
ik heb wel een redelijk idee van hoe het ongeveer zit maar stel iemand vraagt aan mij in de winkel wat het verschil is dan weet ik niet of ik het op de juiste manier goed en duidelijk uitleg.
wie kan mij kort,krachtig en duidelijk een goeie uitleg geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
6.5K

Het beste antwoord

Optische zoom = inzoomen dmv. lens.
Digitale zoom = inzoomen dmv. programma

optische zoom is te verkiezen omdat het ingezoomde beeld zuiver blijft. Bij digitale zoom, kan het 'blokjes' gaan opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik was bezig zelf een stukje te tikken, maar dit stukje dat ik op internet vond is duidelijker:

"Digitale zoom is simpelweg het dichterbij halen door middel van het uitvergroten van een deel van het eigenlijke beeld. Het verschil tussen optische en digitale zoom zit hem in de resolutie. Bij optische zoom zorgt de lens voor het vergrootte beeld en dat beeld gebruikt de volledige resolutie van de sensor. Bij digitale zoom wordt in feite een normale foto gemaakt en het deel waarop je inzoomde wordt daaruit gelicht. Hierbij wordt dus slechts een deel van de resolutie benut.

In principe is digitaal inzoomen precies hetzelfde als een selectie uit de originele foto knippen met een fotobewerkingsprogramma. De resolutie van een digitaal ingezoomde foto is dus aanzienlijk lager (hoe verder je inzoomt hoe lager) dan bij optische zoom. Bij de aankoop van een digitale camera kun je dus het beste kijken naar de hoeveelheid optische zoom in plaats van de digitale zoom. "

http://www.digitalezoom.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen zeggen, mijn reactie maar weer verwijderd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Kimath
13 jaar geleden
kleine toevoeging: Bij digitale zoom wordt de beweging ook versterkt. Dus je moet de camera extra stil houden, anders is de foto bewogen. Bij optische zoom heb je dit probleem niet.
Bij digitale zoom wordt het beeld slechts dichterbij gehaald. Hoe meer je inzoomt, hoe slechter de beeldkwaliteit wordt.

Bij optische zoom wordt het beeld vergroot en zal de resolutie en scherpte van het beeld goed blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Optische zoom = inzoomen dmv. lens, met behoud van de resolutie
Digitale zoom = inzoomen dmv. programma, met verlies van resolutie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens aan ... great minds think alike !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fargh: ik had wellicht als bron Fargh kunnen schrijven, maar dat zag iedereen ook zonder dat wel. Een kwestie van copy & paste, met een aanvulling die ook elders al genoemd was.
Bij digitaal zoomen wordt er in feite gecropt (dus een deel van de foto wordt afgesneden). De rest van de foto wordt al een complete foto beschouwd.

Optisch zoomen wordt gedaan door de optiek, dus de lens. Net zoals een vergrootglas kan je daardoor een kleiner deel op de hele sensor (foto) projecteren. Dat deel is daardoor dus groter geworden en heeft men ingezoomd.

Voor een camera is de opname sensor het enige waarmee de foto vastgelegd wordt. Dus knippen in de pixels, is knippen in de kwaliteit.
Bij optische zoom blijft de volledige sensor gebruikt worden. Dus de foto blijft van optimale kwaliteit voor afdrukken en verwerking.