Wat is het verschil tussen een SD en een SDHC geheugenkaart?

Kun je deze beide voor fotografie (nikon SLR) camera gebruiken?

Toegevoegd na 39 minuten:
Heb nu een scandisk extreem 3 zie wel veel prijsverschil, maar wil geen kwaliteitsverlies ofzo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.6K

Antwoorden (3)

SD kaarten gaat tot/met 2GB.
SDHC is voor groter dan 2GB (dus van 4GB - 64GB?)

Ja nikon ondersteund beide wel.

4GB of 8GB kaarten lijkt me prima voor een SLR. Dan kan je best veel plaatjes schieten en na elke shoot ga je ze toch verwerken op de PC en maak je het kaartje weer leeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunt beter je kaartje NIET leegmaken, maar bewaren als back-up. Kaartjes kosten bijna niks (2Gb kaartje ±7,50, en daar kun je het equivalent van 7 filmpjes van 36 opnamen à €4 +€4 ontwikkelen op kwijt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geheugenkaartjes zijn duurder dan USB HDD. Koop er dan een van 500GB als backup en je hebt nooit meer ruimte tekort.
HC staat voor high capacity. Dit zijn inderdaad kaarten vanaf 4 Gb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een SD-kaart is in feite hetzelfde als een SDHC-kaart.
De toevoeging "HC" staat voor "High Capacity" en dat geeft het al aan; een grotere capaciteit (lees geheugeninhoud).

SDHC is de nieuwste ontwikkeling in de SD-familie, waarmee opslagcapaciteiten mogelijk zijn, in theorie tot 2 TB.
SDHC wijkt echter zo af van de standaard SD kaart dat SDHC niet omgekeerd compatible is, dat betekend dus dat SDHC kaarten alleen werken in apparaten die specifiek voor SDHC ontwikkeld is.
De SDHC geheugenkaarten en de daarvoor geschikte apparatuur herken je aan het SDHC logo.

Conclusie: Als je camera geschikt is voor SDHC kaarten kies daar dan voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. welke Nikon camera heb je ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een D90. Op internet zegt men dat deze camera voor beide typen SD en SDHC geschikt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt het merk kaart nog uit voor de verwerkingssnelheid van de foto's?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de gebruiksaanwijzing van de D90 zal ook duidelijk staan dat ie geschikt is voor SDHC, stond er bij de D80 al in. De verwerkingssnelheid staat op de kaartjes (niet altijd, de goedkopere meestal niet) maar heeft niets me SD of SDHC te maken, meer met de fabrikant. Heb zelf geen verschil kunnen constateren tussen een goedkope (van de Aldi) of een dure Sanddisk extreme II, jij zult het misschien wel kunnen meten, ik vind het onbelangrijk, alleen voor de grap eens geprobeerd, en koop geen dure meer. Heb al m'n foto's die met de D80 gemaakt zijn sinds 3½ jaar op de kaartjes laten staan, als een soort negatieven album.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even aanvulling: SDHC gaat NIET tot 2Tb, dat is weer een nieuwere ontwikkeling, de SDXC.
SDHC gaat tot 64 Gb, maar dat is voor in je FOTO camera veel te veel van het goede, je zult door de bomen het bos niet meer zien, bovendien erg duur. Gebruik zelf liefst 2, hooguit 4Gb. (±210 respectievelijk 410 foto's)