Wat is beter: autofocus-motor in de lens of in de body?

Er schijnen twee soorten digitale spiegelreflexcamera's te bestaan: met de autofocusmotor in de body, of met de autofocusmotor in het objectief.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee mogelijkheden?

Hangt het van het gebruiksdoel van de camera af voor welke je moet kiezen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als de motor in de lens zit, is hij geoptimaliseerd voor die specifieke lens en zal hij over het algemeen sneller werken. Als de motor in de body zit dan zijn de lensen goedkoper.

De meeste lenzen hebben de autofocus in de lens zitten. Zelf ken ik het niet dat de focus in de body zit. Wat is beter, de lenzen die het beste te verkrijgen zijn in de winkel. Dan heb je de beste keuze voor de lenzen en body. Het lijkt me geen grote afzetmarkt. Dus ook de ontwikkeling zal niet zo snel gaan. Dat wil zeggen dat een body niet snel een opvolger krijgt die beter is en nieuwere technologie gebruikt. In dit oogpunt lijkt me dat zo een body altijd minder is dan de huidige camera's op de markt. Omdat die technisch wel vooruitgaan. Lenzen van de autofocus body, zullen misschien wel heel goed zijn (door de beperkte afzet), maar toch ook duur (door de beperkte afzet). Ook 2e hands moeilijk aan te komen / verkopen.

Nikon heeft beide mogelijkheden, werkt alle twee goed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100