Hoe werkt het ophangsysteem waarmee je een televisiecamera aan je lichaam hangt?

Bij een sportwedstrijd liep een cameraman rond die opnamen maakte die live op TV werden uitgezonden.

Hij had de camera niet op zijn schouder. De camera was via een ingewikkelde constructie bevestigd aan een soort harnas dat de cameraman om zijn bovenlichaam droeg.

Die ophangconstructie zorgde ervoor dat de camera niet wiebelde tijdens het lopen. Verder kon de cameraman de camera met een simpele handbeweging, zonder veel kracht, omhoog en omlaag brengen, naar links en naar rechts bewegen, en alle kanten op draaien.

Het bereik van de camera was heel groot: van net boven heuphoogte tot ver boven het hoofd van de cameraman. Dat alles in vloeiende bewegingen, en zonder de camera te hoeven tillen.

Hoe werkt dat ophangsysteem?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Het beste antwoord

Het zijn altijd systemen die worden vastgemaakt aan het lichaam. De duurste professionele kosten tienduizenden euro's. Ze werken altijd met een zeer slim geconstrueerd systeem van contragewichten, zodat je de camera met weinig kracht kunt bewegen en zodat ie gestabiliseerd voor je hangt, ook tijdens bewegingen zoals lopen. Mooi spul.
Plaatje bij antwoord