Heb je voor bokeh per se een 50mm lens nodig?

Ik zocht op internet op hoe je bokeh maakt (natuurlijk weet ik dit wel, maar ik zocht antwoord op de vraag die ik hier stel) en kwam bijna overal tegen dat dat goed gaat met de 50mm f1.8 lens. Maar kun je ook bokeh krijgen met bijvoorbeeld de kitlens? (18-55mm IS STM)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afstand tot onderwerp (welke scherp moet zijn) en achtergrond (welke je dus wazig wil hebben) in combinatie met de scherptediepte (diafragma) bepaald dit.

Antwoorden (1)

Ja. Lompgezegd wel. Namelijk omdat je bij de kitlens maar tot f3.2 kan (en maar tot f5.6 @55mm) en met de 50mm tot wel f1.8. Als na je object al snel wat bevindt komt het dan halfonscherp in beeld waar je het vol wazig(bokeh) wil hebben. Als je achtergrond zich verder bevindt zal je dat probleem minder hebben.

De 50mm 1.8 is een no brainer met de prijs rond de 100 eu. Ik ben er helemaal gek van iig. Als je ook nog portretten wil gaan fotograferen is ie ook leuk.

Hoe lager het f-getal des te beter voor bokeh (hoe sneller je dat effect bereikt).