fotografie: wat is beter vaste isowaarde kiezen of dat door camera laten doen?

mijn nikon SRC biedt de mogelijkheid van automatische keuze iso-waarden. daar heb ik voor gekozen. dat geeft leuke effecten 's avonds bij verlichte gebouwen. maar is dat ook gewoon de beste instelling. wie kan daarover inf geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou niet alleen met de iso waarde testen, maar ook met de sluitertijd. Als jij je sluitertijd sneller zet, dan komt er dus minder licht binnen en kun je je iso waarde iets omhoog gooien om dat te compenseren. Of je Photoshopt het achteraf een beetje.

Het beste antwoord

Iedere digitale camera heeft één ISO waarde die optimaal is. Meestal 100 of 200. Alles daarboven geeft vermindering (hoewel marginaal voor de eerste paar stappen) van beeld kwaliteit.
ALs je dus gaat voor de beste kwaliteit kun je beter rond die 200 blijven zitten, en dus kiezen voor handmatige instelling. Gaat het erom dat je gewoon zonder moeilijk te doen tóch met een aardig plaatje thuiskomt, kun je de automaat het werk laten doen.
In het eerste geval zul je dus moeten opletten dat de sluitertijd langer wordt, en dus bewegingsonscherpte kan optreden, dus moet je zorgen voor een stevige ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allemaal leerzame antwoorden, dit antwoord wint op gevoel

Andere antwoorden (3)

Je zegt het al, het geeft verrassende effecten en daarmee lijkt het voor je een soort ' verrassing' hoe de foto zal worden. De vraag is of je altijd op die effecten zit te wachten. Bij de meeste camera's treedt meer ruis op bij hogere iso waarden, maar door een lagere waarde te kiezen wordt je sluitertijd langer en de kans op onscherpe foto's dus groter. Maak gewoon eens foto's op de handinstelling en speel met de verschillende instellingen voor iso en sluitertijd. Zo weet je vooraf wat de verschillende waarden voor effect op je foto zullen hebben. Over het algemeen is de auto stand goed voor 99% van de foto's en de beste stand voor wie niet weet wat het effect van de instelling zal zijn.
10 jaar geleden
Wanneer het donker is zal de camera eerder voor een hogere iso-waarde kiezen. Zoals in de vorige reactie ook genoemd wordt kan dit wel veel ruis opleveren; ook als de ruisonderdrukking ingesteld staat. Een lagere iso-waarde geeft daarom vaak betere kwaliteit. Bewegingsonscherpte kun je voorkomen door een statief te gebruiken. En, inderdaad, het is gewoon een kwestie van uitproberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met handmatig instellen heb je het zelf in de hand. Door de vraag te stellen is duidelijk dat de kennis ontbreekt en dan is de automaat beter dan de handinstelling.