Hoe zit het nou betreft lens mm?

Het zit zo:

Ik heb vandaag een 55-200 lens gekocht. Dit omdat ik serieus een 2de lens nodig heb, wil experimenteren en dus eens wil begrijpen hoe het nou zit qua deze formaten. Maar, aangezien ik geen geduld heb en bang ben dat ik als ik hem morgen heb het nog niet snap, vraag ik het toch maar hier na, zeker aangezien ik een ramp ben in Googelen (zoeken dus).

Ik ben namelijk een zonsondergang fotograaf, ben gek daarop. En daarvoor ga ik soms, een stukje fietsen naar een mooi weiland net buiten de stad. Alleen 1 nadeel, de zon gaat onder, op een plek waarbij ik met m'n standaard 18-55 kitlens, te weinig zoom heb. En nu, denk ik met de 55-200 dit probleem op te lossen. Maar is dit ook echt zo?

Voorbeeld 55mm: http://fc00.deviantart.net/fs70/i/2011/088/4/7/11_03_29_the_sky___sunset_by_herdervriend-d3cr30f.jpg

En ik wil graag, ongeveer dit hebben (nu haal je dit nooit, maar, ik wil wel, er in de buurt komen, niet zo ver weg als de 55mm versie: (voorbeeld Canon Powershot maximaal (incl digitaal) zoom)
http://fc00.deviantart.net/fs71/i/2010/262/8/a/11_09_10_sunset_5_by_herdervriend-d2z15ih.jpg

Dus, hoe zit dit nou precies?

Ik hoorde dat als je bijv 18-55 heb, je 55/18 moet doen en je dan het aantal zoom heb. Maar, omdat 55-200mm toch anders is, ben ik helemaal verward hoe het zit.

(Foto's zijn te groot om als aparte afbeelding toe te voegen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Wat je dus eigenlijk bedoelt is, "Is deze lens "lang" genoeg om dit effect te bereiken.
Een 55-200 is ongeveer vier maal zo "lang" als je 18-55, je haalt je onderwerp dus (bijna) vier maal dichterbij, als je maximaal inzoomt. Je zult dus beduidend minder in beeld krijgen, maar dat dan vier maal zo groot, precies dus wat je wilt bereiken.
Ik weet alleen niet of dat in jou geval genoeg zal zijn, waarschijnlijk wel.
Ik zou zeggen, ga lekker foto's maken, maar zorg wel dat je je toestel goed stevig hebt staan, want vier maal zo lang, betekent ook vier maal zoveel beweging, en beweging geeft onscherpte. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aantal keer zoom doet er niet toe, je moet naar de (maximale) brandpuntsafstand kijken, in dit geval die 200mm. Daarmee "zoom" je dus veel meer in dan met een 55mm. Maar ook met een vaste brandpuntsafstand van 200mm zou je dat effect hebben. Dus je zult je beoogde effect wel kunnen halen!
gvrox
12 jaar geleden
Met een zoomlens kan je zeker het resultaat van de 2e foto bereiken.
Maar dit had je niet kunnen doen op het moment dat je die 1e foto hebt gemaakt. Het is een hele andere wijze van hoe de wolken zich gedragen.

Bovendien had de 1e foto best een aardige foto kunnen zijn als hij niet zo onderbelicht is en als de horizon wat recht had gestaan.

Misschien is het beter om je wat meer te richten op een goed belichte foto. Daarmee wordt hij ook vanzelf 'mooier'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteindelijk kan je prima beelden maken met een 18-55mm lens.