Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn polaroid foto inscannen?

Ik heb vandaag een foto gemaakt met mijn polaroid camera (zo'n ouderwetse) met een fotocasette van the impossible project. Kan ik deze foto inscannen of gaat de kwaliteit dan achteruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
9.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ja van scannen gaat de kwaliteit achteruit, zeker met de huis tuin en keuken scanner die wij stervelingen thuis hebben staan. Maar probeer het gerust, je polaroid verdwijnt er niet van. En sommige mensen vinden de resultaten van scannen toch wel leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polaroidfoto's zijn heel speciaal en hebben een nieuw soort van articiteit, die weer herontdekt wordt.
En die ik ook in het fotomuseum in een lange serie aan de muur zag hangen.

Maar het zijn geen foto's die levenslang of generatie's lang mee gaan.
De albums van mijn ouders zitten vol en vergeelde en verkleurde kiekjes.

Die vergankelijkheid, het feit dat polaroidfoto's maar een jaar of tien meegaan, is een goede reden om de foto toch maar in te scannen. Ook al heb je geen superscanner.

En ja, de kwaliteit gaat achteruit.
Maar die kan je dan weer met een goed fotobewerkingsprogramma wel een beetje opkrikken: levels, curves en sharpness heel voorzichtig toepassen.
Kun je er weer een print van (laten) maken en die dan bewaren bij je originele polaroid.

PS
Ik heb ook nog zo'n camera en een pakje film in de koelkast. Moet ik toch eens wat mee doen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een beetje redelijk scanner hebt, kan die toch wel met 600 Dpi scannen, en als je dat beeld dan in een goed beeldbewerkingsprogramma verder bewerkt, zul je van enige achteruitgang niets merken. Het beeldje van zo'n polaroid is maar klein, dus je zou zelfs op (bijvoorbeeld) 200 % kunnen scannen, zodat het beeld al wat groter wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me beter van de foto een foto met een digitale camera te maken. Goed afgesteld wordt de nieuwe foto
eerder beter is daarna te bewerken, bij.met het programma Irfanview (gratis). Altijd te proberen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon scannen en kijken of je tevreden bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding