Heeft er iemand ervaring met pinholefotografie met gebruik van een lensdop met gaatje op een digitale camera?

....is het te vergelijken met een 'camera obscura', analoge pinholefoto's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Het beste antwoord

Het voordeel van die methode is dat het enorm goedkoop is. Hoeft alleen maar een nieuwe dop te kopen voor je body.

Bij het fotograferen moet je alles op gevoel doen. Want je ziet er zelf helemaal niets van en je kunt niet door de zoeker heen kijken om het beeld te kunnen maken. Het enige wat je kunt doen is de camera die richting uit te laten kijken.
Ook voor de belichting's instellingen zal je alles op gevoel moeten doen en veel proef opnames moeten maken. Je weet immers niet exact hoe groot de diafragma is en welke sluitertijd je daarmee moet nemen. Dit maakt het ook wel weer leuk, want elke foto zal een verrassing worden.

Ik heb het zelf een keer geprobeerd, maar bij mij "mislukte" het, waarschijnlijk omdat het gaatje in de lens toch te groot is geweest. Toentertijd was ik ook te ongeduldig om er verder te mee experimenteren. En om een serie van foto's te gaan maken.

Het lijkt absoluut wel op een camera obscura. Want als de sluitertijd te groot is dan werk je gewoon met dop eraf (voor het gaatje dan) en dop erop. En dan wacht je af wat resultaten zijn.
Wacht even, dan zal ik eens kijken of ik nu een foto kan gaan maken…

Het mooie van de lange sluitertijden (1 min), is dat je ook de ruimte kan inflitsen met gewoon een flitser in je hand, terwijl je door de ruimte heen loopt.
Als je zelf een pinhole dop wil maken, dan boor je in het midden van de dop een gat van 5 mm. Hier overheen plak je dan aluminium tape. Onder een hele stevige ondergrond, prik je dan met een naald een gaatje. Draai de naald om zijn as, zodat er geen bramen achterblijven. Als je beeld erg wazig is, dan is het gaatje te groot. Maar ook wazige beelden hebben hun charme.

Veel plezier ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Pinhole met je digitaal heeft alleen als voordeel dat je direct beeld hebt en dat je het aan mensen kan laten zien die niet geloven dat het kan.
Nadeel is dat je het filmvlak niet kunt buigen. Ik vind het nog steeds heel leuk dat je zoveel scherptediepte hebt met pinhole, als je tenminste over "scherpte" mag spreken.

Aldus Lindolfi.

Hier op dit forum laat ik zien hoe je een zelfgemaakte pinhole camera kunt maken..

http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=3441&hl=pinhole

En hier is de link waarin uitgelegd wordt hoe je dat met je SLR kunt doen.
http://www.camerahacker.com/EOS_Pin-Hole_Lens/index.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei de linken werken bij mij perfect.