Wat is een mooie (portret)lens met vaste brandpuntsafstand voor een Nikon D3100?

Ik ben op zoek naar een mooie (portret)lens voor mijn Nikon D3100. Ik heb niet erg veel te besteden (student), maar heb twee betaalbare gevonden:
Nikon 50mm /1.8 AF D
Nikon 35mm /1.8 AF-S

Wat is precies het verschil tussen deze twee lenzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
2K

Het beste antwoord

Het idee van een portretlens is ook dat je niet met je neus bovenop je 'model' zit als je de foto maakt. Maar juist met een beetje afstand. Dus dan zou ik eerder voor de 50mm lens gaan als dat je enige keuzes zijn.
Zoals hier aangegeven, zou ik sneller voor een 85mm lens gaan zodat je wat verder weg kunt gaan staan.
AF-S is sneller in de focus dan de AF-D maar check wel even of ze het doen op de D3100. Volgens mij doet de AF-S het niet namelijk (zie link) op deze camera en de AF-D wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies andersom: de AF-D doet het op de D3100 niet, die heeft geen motor, de AF-S doet het wel op de D3100. Er bestaat ook een AF-S 50 mm (Nikon AF-S 50mm F/1.4G (new) incl. HB-47 ) Bij Kameraexpress voor €270,-. is voor dat doel helemaal ideaal, met dat grote diafragma!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de correctie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral de toegevoegde reactie is ook erg helpend!

Andere antwoorden (4)

De Nikon 35mm /1.8 AF-S heeft USM (ik zou niet weten wat het is.) Ik heb het opgezocht op kieskeurig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alleen portretten wil maken (hoofd) dan is een 85 mm de betere keus, anders moet je véél te dicht op je onderwerp gaan zitten wat voor veel mensen niet prettig voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoofddoel van deze lens wordt voor mij de lage f waarde. Ook de wazige achtergrond die je krijgt bij deze lenzen (zonder al teveel afstand) speelt een belangrijke rol. Voor portretten hoef ik hem dus niet specifiek te gebruiken, maar ze noemen dit een portretlens ;)
Ik lees dat het je voornamelijk om de lage F-factor gaat. Dan zou ik zeggen dat 35mm beter is, zeker als je binnen fotografeert. (niet portretten dan).
Je hebt ook nog een cropfactor van de kleinere sensor in je camera. Dus x1.5.

Dan krijg je net iets meer overzicht in je beeld. Ga je alleen maar portretten doen (gezichtuitsnede), dan kan 50mm weer iets lekkerder zijn om iets meer afstand met je model te krijgen. Te dicht op is toch wel een inbreuk op privacy en dat kan je terugzien in het beeld.

De afbeelding hieronder is natuurlijk ook een portret, maar moeilijk in een kleine ruimte met een 50mm lens (x1.5).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De AF-S 35 1.8 is een standaard lens (beeldhoek om en nabij 40°) de AF-D is de standaard lens voor de full frame Nikons, op de DX een hoek van ±28°, wat overeen komt met een 75mm op fullframe, dus op DX een portret lens. ALLEEN de AF-D zal het op de D3100 zonder AF moeten doen, heeft een in de camera ingebouwde motor nodig. Er is wel, zoals ik in mijn reactie op een andere plaats hier aangaf, een 1.4-50mm AF-S van Nikon, die zal goed aan je vereisten voldoen.