hoe kun je meer verstand krijgen van oude radio's

Hoe kun je leren hoe je zelf bv oude platenspelers moet repareren. of tv's, cassettespelers of radio's. Of moet je daar echt een opleiding voor hebben gedaan. ik hoor wel alvast bedankt

Toegevoegd na 1 dag:
Als ik mijn TL diploma heb gehaald wil ik iets in die richting doen. daarom is het niet slecht als ik al wat dingen weet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
3.3K

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe oud je bent maar ik heb een cursus zendamateur gedaan toe ik 55 jaar was. Deze cursus is wel pittig en hier leer je alles, van het oude"buizen "principe tot de huidige transistorschakelingen. In formeer maar eens of er bij jouw in de buurt geen cursus wordt gegeven. Ik weet niet of de v.r.z.a. nog cursussen geeft in het land. v.r.z.a. staat voor : vereniging radio zend amateur : deze cursussen worden in de avonduren gegeven. De mijne was 20 jaar geleden in den bosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de beste react

Andere antwoorden (7)

kijk hier eens
http://www.inbrengwinkel.nl/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon oefenen door oude apparaten uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten
en dan maar hopen dat je het defecte deel eruit kunt halen
eerst proberen met een apparaat waarvan je weet wat er mis mee is en die proberen te maken
en zo de lat steeds hoger leggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt mij het verstandigst om een opleiding ( of in ieder geval een cursus elericiteitsleer) te volgen.
Die elektrische apparaten zijn van binnen levensgevaarlijk.
Stroom zie je niet, en als je hem voelt kan het te laat zijn. In het gunstigste geval brand je je vingers, maar je zal niet de eerste zijn waar door ondeskundig handelen brand ontstaat.
jc54
13 jaar geleden
Er zijn wel boeken geschreven waarin behoorlijk goed is uitgelegd hoe b.v. oude radio's werken, maar meestal zal je die tweedehands op de kop moeten tikken.
Verder kan je eens je licht op steken bij gloeidraad.nl, er valt daar veel te lezen ook als je nog geen lid bent.
Als je zelf een oud apparaat onder netspanning wil zetten zet het dan in serie met een gloeilamp van 40W. Als er dan kortsluiting in zit zal alleen de lamp fel gaan branden. Als de lamp alleen zacht opgloeit moet je dat minstens een uur zo laten om condensators de tijd te geven zich te herstellen (als ze lang niet zijn gebruikt).

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je nog helemaal niets weet van elektriciteit en elektronica wordt het wel moeilijk.
Je zult eerst basisbegrippen moeten begrijpen. Voor elektriciteit vind je die hier:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld029/elec/elec1.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het om relatief oude apparaten gaat blijkbaar kunnen oude boeken enige uitleg geven "Zo werkt televisie" of "Zo werkt de radio" Een andere optie is een opleiding te volgen voor electronica technicus NERG Geen eenvoudige cursus trouwens (heb em zelf met goed gevolg gedaan in een ver verleden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op bijgevoegde pagina`s. Hier kun je allerlei informatie over de oude techniek ophalen. Enige basiskennis van de elektriciteitsleer is natuurlijk wel nodig zoals de wet van OHM en begrippen als weerstand impedantie, spanning en stroom. Probeer uiteindelijk de stelling van Thevenin goed te begrijpen. Veel succes deze techniek is veel leuker als het tegenwoordige elektronica gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met wat oude electuurs (halfgeleidergidsen) en de met jezelf keihard te maken afspraak dat je NIET sleutelt aan dingen waar meer dan 40 volt gelijkspanning aan te pas komt (30 volt wisselspanning), dus uitsluitend NIET netgevoedeapparatten die met transistoren en IC 's werken, kun je leren meten en solderen.
Beginnen met een bouwdoos voor elektronische schakelingen doet het als opstap ook erg goed en is veilig.
BEGIN NOOIT MET (BEELDBUIS) TV's of -MONITOREN.
daar kan tot 80 000Volt (100HZ TV's) aan te pas komen en die kunnen op handafstand op onverwachte plaats je een opdonder verkopen waar je minstens tijdelijk en mogelijk blijvend sprakeloos van wordt.
Klooi ook NOOIT met buizenapparaten en elektronische flitsers, die laatste vind je in wegwerpcamera's , de schok die deze kunnen geven kan dodelijk zijn.
Dus bouwdoos/ halfgeleidergids en laagspanning.
Denk er om dat ook batterij gevoedde apparaten zoals electronenflitser maar ook mini beeldbuis TV.s en omvormers van 12-230 volt NET ZO GEVAARLIJK ZIJN ALS HET LICHTNET.
Dat de energie uit een batterij (tje) komt zegt helemaal niets!!