Kan ik mijn mobiel opladen met een solar charger?

Ik heb een Xperia X10 Mini Pro mobiele telefoon en een solar charger. Ik vraag mij af of ik mijn mobiel met die solar charger kan opladen. Volgens Sony Ericsson moest ik de output van mijn solar charger en oplader vergelijken. Dit heb ik gedaan maar ik ben technisch niet zo aangelegen. Misschien weten jullie of het kan:
Solar charger output: 9V, 5,5V, 4,2V en 3,7V.
Oplader output: 5,0VDC---850mA

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Deze solarchargers bevatten vaak ook een LiPo of Li-Ioncel.
Daarnaast bevatten ze een schakelende voeding die de gewenste spanning verliesvrij maakt.
De solarcharger laad zich dan autonoom op tot de ingebouwde accu vol zit. dit is meestal ergens tussen e 800 en 1500 mAH.
Daarna is hij vol en kan zich op enig moment dat dat uitkomt, zijn lading afgeven aan de telefoon die hij dan meestal met de nominale laadstroom aan de telefoon afgeeft.
Deze laadstroom wordt DOOR DE TELEFOON bepaald.
Meestal wordt de telefoon geladen met een mini USB stekkertje die al of niet via een grotere USB of andersoortige connector naar de solarcharger of netadapter gaat.
ZET DE SOLARCHARGER VAST OP 5.5 VDC, dat is de "normale" USB spanning, ook met andere connector en Li batterij is dat de juiste spanning.

De volle solarcharger zal dan in een tot 11/2 uur "klaar "zijn en kan ontkoppeld worden. Dit is trouwens op de telefoon te zien, het "batterijtje" in de display van je mobiel zal aangeven dat hij zijn buikje weer vol heeft.
Laadt de solarcharger zo snel mogelijk weer aan zonlicht op, Li batterijen kunnen er verrekte slecht tegen om onderladen te zijn (< 2,75V).
De charger bevat geavanceerde laadelektronica die de accu weer netjes helemaal oplaadt en , mits ongebruikt, deze lading zeer lang vasthoudt.(soms wel 10 jaar)
Li -accu's kennen GEEN memory-effect en tussentijds opladen van half lege batterijen is geenszins nadelig, voor de charger niet, voor de accu's niet en voor de telefoon niet.
De chargers hebben ongeveer4-6 uur volle zon nodig om vanaf leeg helemaal op te laden. Dus kun je er ook je TOMTOM/ GPS of andere USB gevoedde apparaten mee opladen.
DAAROM heb je steeds meer apparaten en gadgets die met (mini) USB te laden zijn, dit is de nieuwe standaard, zowel als stekker als wat betreft de spanning.
Je kunt met de solacharger bijvoorbeeld achterop de rugzak (pas op voor jatterij in steden) wel drie apparaten voorzien van stroom en niet zelden hebben ze zelf ook een felle led aan boord, zodat hij als zaklampje te gebruiken is.
De solarcharger is zo gebouwd dat dat ledlampje wel 50 uur licht kan geven voor de accu leeg zou zijn.
Die ledlamp kun je 's nachts dus ongestraft uren lang als leeslamp of whatever voor lichtbron gebruiken.
Deze solarchargers zijn dus zeer doordacht solide hightech-apparaatjes met zeer hoogwaardige zonnecellen die per uur ongeveer 1-2 Watt op kunnen nemen, wat vrij veel is voor het formaat wat ze hebben.

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met 5,5V moet het lukken, alleen is de effectiviteit misschien minder dan je hoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een solarcharger die zich zelf dmv licht en zonlicht laadt (vult) om daarna de "vulling"door te geven aan je telefoon, dan is het geen enkel probleem.Eigen ervaring in het midden oosten.
Wat betreft eten, ik jog 3x in de week 's avonds en ik wacht een uur na de maaltijd, het ligt ook een beetje aan wat je gegeten hebt, pasta of hutspot maakt wel verschil, tenminste bij mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou inderdaad met die 5,5 v wel moeten lukken.
Maar let wel even op of die solar charger de stroom kan leveren die u opnoemt nl 850 mA.
Ik weet wel dat het met een lagere stroom ook lukt maar houd er dan wel rekening mee dat 1 en ander wat langer gaat duren.
Ik weet wel dat die dingen rap groter qua afmetingen worden naarmate ze meer stroom kunnen leveren.
Ik neem even aan dat u niet met een zonnepaneel boven uw hoofd wil lopen.
maar... dan loop je wel droog !!
Wel een interesante vraag trouwens

groet hans