Hoe kun je de "maat" van je oren bepalen mbt hoofdtelefoons/oordopjes?

Ik heb al diverse oortelefoontjes geprobeerd, maar niks lijkt te passen, alles gaat pijn doen of zit heel ongemakkelijk. Die ouderwetse kleine schijfjes die je in je oor hangt doen gelijk pijn in mijn oorschelp. De in-ear types zitten iets beter maar ook met het kleinste passtukje erop zitten ze toch niet lekker, en ook deze drukken tegen de buitenkant van mijn oor en dat is heel snel pijnlijk.

Ik ben volwassen maar als een arts wel eens in mijn oren moest kijken moet hij altijd flink zoeken naar het goede hulpstukjes, ik herinner me dat ze wel eens naar kinder maten uitwijken.

Zou het kunnen dat mijn oorgang zo smal is dat de standaard oortjes te groot zijn, ook degene die verschillende opzetstukjes hebben? Hoe zou je dat kunnen meten? En staan die maten ergens op oortjes?

4 jaar geleden
in: Audio
4.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kijk eens naar een hoofd telefoon met gelpad kussens bijvoorbeeld de David Clark model10s/dc niet echt goedkoop en alleen online verkrijgbaar maar een dijk van een hoofdtelefoon, ik heb deze ook aangeschaft om dat ik pijnlijke oren kreeg van andere hoofdtelefoons en nu geen last meer

Antwoorden (1)

Hoe je dat kan meten weet ik helaas niet. Maar mocht je heel graag toch in-ear oortjes willen hebben, dan zijn die ook op maat te krijgen. Die meten dus precies de pasvorm die jouw oren nodig hebben.

Na een snelle zoektocht zie ik er bijvoorbeeld 1 vanaf €109.

Mocht je toch geen hoofdtelefoon willen om het probleem volledig te omzeilen, dan kan je ook overwegen oortjes die op basis van bot geleiding het geluid overbrengen. Dan zit er dus niets in je oor. Ik weet niet hoe het zit met de kwaliteit van het geluid bij zulke oortjes. Ik weet wel dat een blinde persoon die ik ooit sprak erg tevreden daarover was doordat die zowel het geluid van z'n telefoon kon horen, als omgevingsgeluid terwijl hij over straat liep.
Zie de tweede link voor opties daarvoor.