kun je watt verdelen over de luidsprekers?

kun je als je een versterker van 2 x 200 watt hebt, er ook 4 x 100 watt speakers op aan sluiten, dus twee per kant.

7 jaar geleden
in: Audio
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mits de impedantie overeenkomt, ja.
Dus 2 x 8ohm 200 Watt
Of 2x (2 x 4ohm (in serie) 100 Watt) kan, bijvoorbeeld.
Reddie
7 jaar geleden
@Moordigger, ik zou ze zeker niet in serie zetten, maar parallel.
Dus 2x4ohm naar 4x8ohm. En dan zeker alle 4 van hetzelfde type.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2x 4ohm parallel = 2 ohm.
2x 4ohm serie = 8ohm.
Maar hoe dan ook, zolang je maar ook met de impedantie (hangt dus ook van de versterker af) rekening houdt...

Antwoorden (1)

Ja hoor geen probleem, let wel op, dat de weerstand van de speakers niet lager word dan wat de versterker aan kan. Als speakers 4 ohm zijn, sluit deze dan in serie aan(zoals kerstverlichting vroeger) Als speakers 8 ohm zijn, kan het ook parallel. Mist versterker 4ohm aankan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let wel dat het vermogen van de versterker dan ook veranderd!
200W aan een 4 ohm belasting is geen 200W aan een 8ohm belasting.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus, dat maakt niets uit, je kan 20watt speakers aansluiten op een 100 watt versterker, alleen niet het volume voluit draaien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja. :/ Je kunt ze ook op de stopcontact aansluiten, als er maar geen spanning op staat.
Vermoed dat de vrager bedoeld, of deze dezelfde vermogen zouden leveren als. Maaarrr
assumptions are the mother of all....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat slaat nergens op, in de profesionele PA wereld is het heel normaal, om veel zwaardere versterkers in te zetten dan de gebruikte speakers, op die manier, zal de versterker minder snel gaan clippen en zoals je ongetwijfeld weet, is dat funest voor je speakers.