Led strip stoort mijn speakers, wat kan ik daaraan doen?

Ik heb pas een ledstrip gekocht, als ik deze aanzet dan gaat mijn 5.1 speaker set brommen. de speakers heb ik al een jaar en nog nooit iets mee gehad. wat zou ik hier aan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
2.3K

Het beste antwoord

In de voeding van de LED-strips zit (meestal) een transformator of anders een spoel (een transformator is ook een spoel). Die veroorzaakt een magnetisch veld van 50 Hz (Hertz). Je speakers werken ook op basis van een magnetisch veld. Als die twee te dicht bij elkaar liggen dan kan het magnetisch veld van de trafo "overslaan" op je speaker(s). Voedingen voor LED-strips hoeven niet zo nodig gestabiliseerd te zijn en zijn dus meestal vrij grof uitgevoerd.
Als ze inderdaad te dicht bij elkaar liggen dan maak de afstand zo groot mogelijk. Je kunt dit uitproberen door de voeding gewoon even uit de buurt te brengen en dan kijken of het het gewenste resultaat heeft.
50 Hz brommetjes zijn berucht in "geluidsland". Die hebben dan meestal wel te maken met het aarden (aardlussen) maar dat is er bij jou niet aan de hand denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoek de oorzaak van het brommen.
Dit kan onder andere zijn:
- de voedingstrafo van de ledstrips. Zet deze eens op een andere groep dan de versterker.
- interferentiestoring uit de stroomkabel naar de strips of de strips zelf. Loopt deze langs de luidsprekerkabel? Leg hem eens iets verder weg.
- niet correct aansluiten van apparaten die geaard moeten zijn. (wel doen)