Homecinema zonder boksen?

Hey,

Ik heb pas geleden 2 speakers gekocht, ik ben er heel blij mee. Maar ik ben een beetje in de knoop wat voor nieuw stereo of home cinema ik zal gaan kopen.

Er hoeven geen extra speakers bij aan deze 2 heb ik genoeg, ik zoek dus eigenlijk alleen voor een cd/dvd speler, die ook op mijn tv van (aux in bijv.) en die past op de aansluiting die in de bijlage is weergeven.

Alvast bedankt (;

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1.8K

Antwoorden (2)

Dit zijn flinke jongens! die kun je niet zomaar aansluiten op elke versterker, dan heb je kans dat je te weinig vermogen haalt uit de boksen wat dus erg zonde is. Een home cinema set valt denk ik al af. Deze worden meestal als set geleverd, dus met boksen en al. Ook hebben deze sets vaak surround geluid met 6 : 1 (6 "gewone" boksen met een subwoofer.) , Dit is dus niet handig als je maar 2 boksen hebt. Vaak is ook het vermogen wat een home cinema versterker levert niet al te hoog wat dus zonde is als je boksen hebt met een hoog piekvermogen (als je een surround versterker hebt dan wordt het totale vermogen gedeeld door het aantal boksen. Stel de versterker levert 1000 watt over 7 boksen is dit maar 143 watt per speaker). Tegenwoordig heb je hele mooie multi-media (HiFi) versterkers (of home-entertainment versterkers, iedereen noemt het weer anders). Dit is dus een tuner, cd-speler en vaak nog vele andere dingen in een. Hier zit echter wel een prijskaartje aan. Ik zou als ik u was eens kijken op het internet of op Marktplaats naar een gewone stereo versterker. Hierbij moet u letten dat het piekvermogen van de versterker onder het piekvermogen van uw boksen ligt, zo kunt u de boksen (bijna) nooit opblazen. Ook zijn er op het internet mooie 2e hands sets te koop met een tuner, cd-speler en aansluitingen voor de computer (aux). Ik zelf heb zo'n oude 2e hands stereoset en dit werkt prima!

Ik hoop dat dit het antwoord op uw vraag is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks voor alle info!, dus goed opletten op hoeveel piekvermogen hij kan leveren en 'mag' leveren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1863098 HiFi versterker "AV-698Si", 5 kanalen 2x35+3x10W, incl. AB, zilver Is deze oké?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voordat je naar een versterker gaat kijken moet u eerst even weten hoeveel watt de boksen maximaal aankunnen. Als u dit weet kunt u gaan kijken naar een versterker. Stel een speaker levert een vermogen van 200 watt moet je een versterker zoeken die per 'kanaal' ongeveer 190 watt levert zodat u de boksen niet op kan blazen. De versterker die u had gestuurd is een 5 kanaals versterker en levert een vermogen variërend van 35 en 10 watt per kanaal. Dit is dus veel te weinig als ik die boksen op het plaatje zie. Ook is dit dus een soort surround versterker wat dus niet handig is met 2 boksen. Dan moet u dus kijken naar een stereo versterker met dus 2 kanalen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@sander1084, Versterkers met meer vermogen dan de 'boxen' zullen zelden de speakers opblazen. Te klein (vermogen) versterkers welke te hard worden gezet (clippen) is de meest voorkomende oorzaak van opblazen van de speakers. In de pro wereld wordt 1,5 tot 2x meer versterker vermogen aanbevolen. (En natuurlijk niet voor lange tijd op max volume te zetten :))
Nog even opgemerkt, niet watt (alleen) geeft volume aan maar vooral de rendement van de speakers. Er is twee keer meer vermogen (dus 100W naar 200W en 200W naar 400W) nodig om (maar) 3dB harder te gaan. p.s. die - is niet van mij.
Het zou makkelijk zijn als we wat meer te wisten over de specificaties van je luidsprekers om je een duidelijk advies te kunnen geven over wat voor eindversterker of hifi versterker je erachter zou kunnen zetten.

Allereerst is het belangrijk om naar de impedantie van je luidsprekers te kijken, er van uit gaande dat dit 4ohm luidsprekers zijn zal je dus een versterker moeten hebben die tot minimaal 4ohm belast kan worden, natuurlijk kan dit in bijna alle gevallen ook bij iedere versterker.

Ook is de wattage van belang, als je een 100watt versterker achter een luidspreker van 200 watt gooit, dan zal je de luidspreker opblazen, de verster gaat clippen waardoor deze boven het vermogen van zijn eigen eindtrap gaat werken, hierdoor ontstaan er blokspanningen, deze zijn erg slecht voor je luidspreker, want door de hitte zal deze kapot gaan (wet van behoud van energie). Door de blokspanning gaat de luidspreker als het ware stil staan op het maximale moment waardoor de conus kapot gaat.

Ook kan ik zien aan het kleine logo op de dome van de luidspreker, dat het skytec of skytronic luidsprekers zijn, helaas zou ik je vanuit mijn ervaring willen meegeven dat je deze luidsprekers niet zomaar kan overbelasten, de tweeters (hoogdrivers) zijn al snel kapot, dit omdat deze heel goedkoop geproduceerd zijn en weinig kunnen hebben. Het zal dus extra van belang zijn dat je zeker een goed passende versterker voor deze luidsprekers gebruikt wil je het maximale rendement benutten zonder de luidsprekers te overbelasten. Bij deze hoop ik je genoeg geïnformeerd te hebben.