Hoe kan één speaker precies tegelijk twee of meerdere tonen produceren?

Ik heb al wat uitleg gekregen over de geluidsgolven en dat tonen nooit precies tegelijk geproduceerd worden. Maar ik wil het toch zeker weten. Hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio
2.3K

Het beste antwoord

Als je een zuivere toon van één toonhoogte maakt, is dat een sinus. Je luidspreker trilt met één frekwentie. Muziek zit veel ingewikkelder in elkaar en is een optelling van vele golfvormen. Het product daarvan is weer een golfvorm. Dat is te begrijpen met zeer ingewikkeld wiskundig fenomeen dat we de 'Fourier analyse' noemen. De basisgedachte daarbij is dat een muzikale toon van een zekere frequentie ook boventonen, d.w.z. tonen met een veelvoud van de (grond)frequentie, blijken aanwezig te zijn. Samen bepalen ze de klankkleur van een toon. Het blijkt dat we de toon kunnen opvatten als samengesteld uit de grondtoon en de boventonen, elk met z'n eigen sterkte. Zo kan een periodiek signaal, dat aan de juiste voorwaarden voldoet, opgebouwd gedacht worden uit een "grondtoon", d.w.z. een cosinus met de frequentie overeenkomend met de periode, en een reeks "boventonen", cosinussen met als frequentie veelvouden van de grondfrequentie.
Ik vrees dat ik het nog niet begrijpelijker heb gemaakt hiermee, het is ook ingewikkeld....
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk,dat de oorzaak is Dat een speaker bestaat uit meerdere speakertjes,hoog,midden en laag. Of begrijpik de vraag verkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begrijpt de vraag verkeerd. Een box heeft meerdere speakers. Een 3-weg box heeft dus 3 speakers. Een speaker is dat ronde ding wat in de box zit.
Overigens zijn er ook drie verschillende types. Een woofer (voor de lage tonen), een speaker (voor de midden tonen) en een tweeter (voor de hoge tonen). Deze zorgen dus alledrie voor een goed samenspel van tonen.
Kun jij één toon horen of meerdere tegelijk?

Als je meerdere tonen tegelijk kunt horen, maakt je trommelvlies meerdere frequenties los in je middenoor, dit moet toch supersimpel zijn... Dus als een vlak kan trillen en meerdere frequenties tegelijk en dat geluid kan OPNEMEN, kan dit proces ook omgedraaid worden en een vel kan meerdere frequenties afgeven, dat nu doet een speaker... Een speaker is niets meer dan een trillend vel...

Kun je wel alleen maar één toon tegelijk horen, dan maakt die speaker ook niet meer uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een toon is een frequentie: bv.100 herz.
om meerdere frequentie,s tegelijk te horen, moet je weten hoe die is opgebouwt.
dit kun je het makkelijkst aantonen door een vergelijking te trekken met water.
als men een steen in het water gooit, ziet men een golfbeweging. Gooit men een steen op de bestaande golf ziet men de oude golfbeweging plus de nieuwe golf beweging. De ontstane vernieuwde golf kan is gemoduleerd op de oude golf, dit wil zeggen dat op de flanken van de oude golf de nieuwe golf zit, (of kan zitten)
Heeft nu de nieuwe golf een andere frequentie dan de oude golf dan zal oude oude golf de nieuwe golf in het nieuwe ritme meenemen.
Dit is met geluid hetzelfde,zelfs met de frequentie,s van de radiogolve en nog hoger is dit het geval.
Zo heb ik het op een eenvoudige manier geleerd in de cursus zendamateur, want het is een moeilijk onderwerp.
Ik hoop dat je hier iets aaan hebt.