Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit je in een auto tweeters aan met ingebouwde crossover filters?

Ik wil graag tweeters aansluiten in mijn auto. Momenteel heb ik 2 luidsprekers voor en een sub + versterker achter. De tweeters die ik op het oog heb, hebben een ingebouwd crossover filter.

Kan ik hierdoor de luidsprekerkabels die naar mijn luidsprekers voor lopen doorsluizen naar de tweeters? Oftewel, van 1 uitgang van de radio 2 maken (middels een kroonsteentje of ander verbindingsstukje). De frequenties die niet naar de tweeters moeten gaan worden immers gefilterd door de ingebouwde filters.

Bedankt alvast voor de hulp!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat frequenties betreft wel. Echter wat het voor de impedantie (ohm) welke je dan op je versterker aansluit betekend? (Die veranderd daar wel door.)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Deze tweeters kun je gewoon paralel zetten aan je gewone luidsprekers. Tweeters geven, mede door het filter, alleen de hogere frequenties weer. Het weergeven van deze hogere frequenties gaat niet met zoveel vermogen gepaard. De impedantie van de combi "speaker - tweeter" zal inderdaad iets veranderen, maar niet zodanig dat er schade kan ontstaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding