Hoe moet ik de grootte, vorm en diameter van een basspoort berekenen?

Voor mijn box wil ik graag wat extra laag toevoegen. Ik heb op het internet gelezen dat dat kan dmv een basspoort. Daar heb je bepaalde gegevens voor nodig, maar ik snap nog steeds niet hoe ik het nou moet berekenen.

De info van de kist:
3,1 x 2,4 x 2,0 = 14,88 liter (minus de speakers zelf(jbl gto 938), versterker(gt5-a402) en accu(normale 7,2 ah 12 volt) die in de box zitten)

Daarbij heb ik de speakers niet aan 1 kant van de box zitten, maar tegenover elkaar in de breedte van de box.

Is het dan mogelijk een basspoort te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
6.8K

Het beste antwoord

Hoi Daan,

natuurlijk is het mogelijk om een baspoort in de kist te maken om zodoende extra bass te verkrijgen. Om te berekenen wat de ideale waarden hiervoor zijn, gebruik je de technische kenmerken van de speaker. Deze heeft JBL (gelukkig voor jou) gepubliceerd op haar website: http://www.jbl.com/images/media/GTO938_OM_EN.pdf
Er bestaan programmaatjes waarin je deze gegevens kunt invoeren, die dan met een rekenmodel voorspellen wat het gedrag van de speaker gaat zijn in een bepaalde kast, met een bepaalde baspoort. De vorm van de kast en van de baspoort maken niet uit. Bij de kast telt alleen het volume (de inhoud dus) en van de poort tellen alleen de openingsoppervlakte en de lengte.
De gegevens die voor jouw speaker van belang zijn, zijn:
- resonantiefrequentie = 58 Hz
- equivalentvolume Vas = 22,8
- Qts = 0,84
Echter, hier gaat het mis. Jouw speakers zijn gemaakt voor montage in de hoedenplank van een auto. Ze zijn dus geconstrueerd voor een heel erg grote kast en ze zijn erop gemaakt dat ze nauwelijks weerstand ondervinden van de lucht in de kast. Dat kun je zien aan de waarde van Qts, die met een waarde van 0,84 heel erg hoog is (speakers die wel bedoeld zijn voor een bass-reflexkast hebben een Qts die in de buurt van de 0,35 ligt).
Als ik de gegevens desondanks doorreken (ik gebruik het programma BassCad), kom ik erop uit dat (met gebruikmaking van een standaard reflexpijpje van Visaton, de BR-19.24) de bas bij 150 Hz veel harder wordt (9dB). Misschien ben je daarnaar op zoek, het bonkt en dreunt wel lekker, maar ik zou het niet wenselijk vinden.
Als ik varieer met de lengte of de doorsnee van de pijp, dan krijg je enigszins andere resultaten, maar veel scheelt het niet. Pas wanneer je een gigantische kast gaat toepassen (afmeting kofferbak) kom je op bruikbare resultaten.
Als je deze 14 liter kast dicht maakt, krijg je ook een versterking van de bass en wel 5 dB bij 130 Hz. Daar zou ik dan voor kiezen. Wanneer je de kast tien keer zo groot maakt (en gesloten) kom je op een heel bruikbaar resultaat, maar dan zit je weer met een veel te grote kast. Kortom: een leuk idee, maar je moet geen speakers gebruiken die bedoeld zijn voor de hoedenplank.