Ik heb een versterker, maar opeens heb ik geen voeding meer op mijn voedingskabel voor de versterker,hoe kan dit?

Ik meet nogmaar 13 volt op mijn autobatterij , en mijn versterker werkt nog (heb deze getest op een andere auto) maar als ik mijn voeding aansluit en mijn Remote aansluit op mijn auto op mijn versterker, springt mijn versterker niet aan.. hoe kan dit? zou ik kabelbreuk kunnen hebben of kan dit ook door iets anders zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
4.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog maar 13v? Hoeveel hoopte je dan op?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha , nee ik bedoel 13 volt meet ik op men batterij dus die is nog ok.. maar ik krijg precies niet genoeg spanning op mijn Kabel naar de versterker voor deze te voeden.. en heb deze toch al een tijdje in de auto hangen..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar heb maar 12 volt nodig voor mijn versterker en ik meet 13 :o
maar moet ik dan een andere Batterij , een zwaardere kopen of?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor spanning meet je op de versterker?
Zekering stuk? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zekeringen zijn niet stuk , heb dit nagekeken op de zekeringen van de verserker en van de voedingskabel...denk eerder aan een kabelbreuk ergens..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Viridflavus, En auto werkt op low voltage. Dat betekend dus dat de spanning nooit boven de 12V zou moeten komen. Mits er voor een apparaat een transformator zit. Maar met die 12V kun je nog wel gewoon 1000W aansluiten hor. Want P= u*i
Dus 1000W op 12 volt maar dan wel met 83 en 1/3e ampère. Grtz..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zekering is versterker zal niet stuk zijn (deed het ook op ander auto's) maar er kan ook (hoop ik) een zekering in de voeding kabel naar versterker toe zitten. Maar begin eens te meten of er wel spanning bij de versterker aankomt. En zo terug naar waar deze spanning vandaan moet komen.

Het beste antwoord

Omdat je weet dat er 13V op je accu staat neem ik aan dat je een Multimeter hebt. Over je accu heb ik ook net een vraag maar daar kom ik later op terug.

Om even te troubleshouten zul je de volgende dingen met je multimeter moeten meten.

1. Heb je een condensator? zo ja, meet even hoeveel spanning hier opstaat.
zo nee, meet even hoeveel spanning er staat op je versterker (plus en min)
2. meet even hoeveel V er staat op de remote. Hiervoor leg je de plus van de multimeter op de remote ingang en je min op je Massa (dus de - aansluiting) een ander aardpunt van je auto mag ook.

Als je bij situatie (1.) geen spanning hebt kunnen de volgende dingen aan de hand zijn:
- zekering (voor de powerkabel van je AMP.) bij je motor is doorgebrand
- zekering op je versterker is doorgebrand (lijkt me sterk anders deed hij het sws niet)
- je condensator is naar de vaantjes
- Er is te weinig massa ( haal de min kabel los en schuur het gedeelte van je chassis waar de massa opkomt).

Een kabelbreuk in je powerkabels lijkt me sterk daar zijn ze te dik voor. Ze zouden doorgebrand kunnen zijn maar dan was je auto nu weg :')

Als je bij situatie (2.) geen spanning hebt.
- pak even een speakerkabel (een die van je versterker naar je speaker gaat). Sluit deze ens even aan op je plus en de andere kant aan de remote. dan zou je versterker gelijk aan moeten gaan (helemaal als je 13 volt op je accu hebt). mocht je het niet durven lees dan het onderstaande punt.
- Neem de radio met een remote aansluiting waarvan je zeker weet dat die werkt. deze sluit je aan in je auto. Test dan ens of dat je amp. aan gaat. Zo niet dan weet je dat je remotekabel naar de klote is. Deze is kabel kan wel kapot gaan. Om dit voor de zekerheid te testen wil ik je vragen om je radio en versterker in de andere auto in te bouwen. kijk dan of het allemaal werkt. dan weetje zeker of dat het probleem hem in de remote zit.

Maar eigenlijk denk ik aan je zekering van de plus die bij je accu ligt.

Hoor graag van je.

Mvg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal het morgen uiymeten, maar ik weet al dat als ik mijn plus op de versterken en de remote op de versterker en de min aansluit, dat hij dan niet aanvliegt.. En daarvoor deed hij dat wel .. Maar ik denk ook dat het deze kering is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even over je accu, je hebt die volgens mij gemeten met een draaiende motor. het is goed dat de spanning boven de 12 Volt is maar meestal moet dit bij stationair toerental rond de 14 Volt of 13,8 Volt liggen. Kortom als je een oude auto hebt houdt er dan rekening mee dat je auto je portemonnee flink zal laten Sonja Bakkeren XD Dus idd ff je op je versterker meten. Mvg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben opzich wel benieuwd naar de resultaten van je metingen.