Wat wordt bedoeld met de dB SPL van een speaker?

Ik heb speakers van 103 dB/1W/1m. Betekent dit dus dat ik op 1 meter afstand 103 dB bereik wanneer ik maar 1W erin pomp? Maar wanneer ik hem aansluit op een versterker van 300W... Hoeveel geluid komt er dan uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iets van 130 dB.
Elke watt verdubbeling is + 3dB.
In jou voorbeeld: Watt dB
1 103
2 106
4 109
8 112
16 115
32 118
64 121
128 124
256 127
512 130 (Pijn grens)

Het beste antwoord

103 db bij 1 watt op 1 meter geeft bij 2 watt 106 db bij 4 watt 109 db bij 8 watt 112 db bij 16 watt 115 db bij 36 watt 118 db bij 62 watt 121 db bij 124 watt 124 db bij 248 watt 127 db. De maximum spl zal dus ongeveer 128 db op 1 meter zijn bij 300 watt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In aanvulling op alle hierboven gegeven (uistekende) antwoorden, nog een aanvulling uit de praktijk. Een rendement van 103 dB/w/m is heel zeldzaam en komt eigenlijk alleen voor bij dure professionele systemen. Weet je zeker dat het getal klopt? Om wat voor speakers (merk, type) gaat het?

Andere antwoorden (2)

Een SPL van 90 dB/1W/1m is een realistische waarde voor luidsprekers. 90 dBspl komt overeen met 1 mW/m² (een duizendste Watt per vierkante meter), de geluidsoppervlakte op 1 m bedraagt ca. 6 m², zodat het geluidsvermogen maar liefst 6 mW bedraagt. Bij 1 W ingangsvermogen is het rendement dus 0,6%.
De gevoeligheid komt overeen met het rendement, maar wordt gedefinieerd bij een vaste ingangsspanning (meestal √8 = 2,83 Volt) in plaats van vermogen. Bij een 8Ω-luidspreker is dit hetzelfde, bij een 4 Ω het dubbele (+3 dB).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap niet waar de "min" vandaan komt. Mkmarijnkras heeft heel nauwkeurig antwoord gegeven op de vraag "Wat wordt bedoeld met de dB SPL van een speaker". En hij heeft zelfs de moeite genomen om uit te zoeken hoe je dat ohm-tekentje intikt ... ;-)
Ik zeg: Dikke Vette Plus.
10 keer meer vermogen is 10 decibel meer. Theoretisch dus 126 decibel als de speakers dat ook aankunnen qua bewegingsvrijheid van de konus en zo en het rendement dus hetzelfde blijft.