wat is het verschil tussen AC3+DTS en DD5.1?

Als ik HD films download (legaal natuurlijk) dan zijn er verschillende soorten HD 1080p films. Je hebt AC3+DTS films, die ongeveer 9 gigabyte per film zijn, en je hebt DD5.1 films, circa 2 gigabyte per film. Wat is nou eigenlijk het grote verschil tussen die twee? Ik vind zelf 7 gigabyte verschil namelijk wel wat, maar ik weet niet wat dat te maken heeft met de film..

Kan iemand mij uitleggen wat deze twee begrippen betekenen?
Alvast bedankt!
Thijs

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
7.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je maakt een denkfout. Het verschil in grote zal niet veroorzaakt worden door het geluid, maar door de toegepaste videocompressie. Download ze allebei en bekijk ze op je grote scherm, je zal vast wel een verschil zien. 1080p zegt alleen wat over de resolutie, niet over de uiteindelijke kwaliteit.

Antwoorden (1)

DTS en DD5.1 zijn allemaal audio codecs.

Tevens zijn AC3 en DD5.1 HETZELFDE!

Eigenlijk betekend "AC3+DTS" dus dat hij AC3 en DTS ondersteund. DTS is tevens van betere geluidskwaliteit dan AC3, maar dan moet je wel een dvd speler hebben die het DTS audio-codec kan decoderen. Vandaar dat het vaak gecombineerd word met AC3 in één download. Dit kan ook de download grootte verklaren.

DD5.1 staat voor Dolby Digital 5.1. Dit spreekt denk ik voor zichzelf, Dolby Digital 5.1 Surround Sound.
Daarnaast is het zoals ik zei, hetzelfde als AC3.

De geluidskwaliteit zal niet extreem veranderen, tenzij je beide gaat vergelijken i.p.v. van de film genieten. Dus als de videokwaliteit hetzelfde is (hangt natuurlijk af van de download, ik weet niet wat de source van de downloads is) zou ik gewoon mooi voor AC3 gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
AC3 en DD 5.1 hoef niet het zelfde te zijn !
je heb namelijk ook AC3 in stereo dat is even iets anders lijkt mij ! Qualiteit van je film is de Bitrate niet de audio.
jouw film bvb 9 GB met DTS spoor + DD 5.1 Je kan de DTS spoor of DD 5.1 spoor eruit halen film qualiteit blijft het zelfde alleen de MKA audio veranderd. voorbeeld
AUDIO - MKA Size: 300/600mb = DD 5.1
Size 1500/2000mb = DTS
Size 3500/4000mb = DTS-HD-MA DUS EEN ENORM MEGA VERSCHIL VAN GELUID en een filmpje van 2 gb is LOW POOR QUALITY