hoe sluit ik een condensator microfoon aan mijn computer?

Ik heb een condensator microfoon gekocht en die wil ik graag aan mijn computer aansluiten, maar hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.7K

Antwoorden (2)

Hoe doe je dat. Een condensator microfoon kan je niet direct op een computer aansluiten, deze heeft namelijk een voeding nodig. Ik neem aan dat je eentje hebt met een standaard XLR aansluiting. Een mogelijkheid is dan om er een fantoomvoeding bij kopen, een XLR-female naar jack-male kabel en een jack-female naar mini jack-male verloopplug. Hiermee kan je hem aansluiten op de microfooningang van je pc. Een setje met alle drie erin koop je al voor 22 euro. Zoek maar eens op google naar 'condensator to pc', dan vindt je er wel een.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar dit is denk ik wel het simpelste en het goedkoopste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een computer levert netjes spanning op de tip, deze spanning wordt geisoleerd van het microfoonsignaal door een koppelcondensator.
Bijna alle PC microfoons zijn condensatormicrofoons!
escape
11 jaar geleden
Dat klopt echt niet. PC's leveren standaard geen spanning op microfoon-ingangen. Dat zou dan toonader voeding moeten zijn, want de hele handel is asymmetrisch. Maar nee, echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AdrieK heeft gelijk: een microfooningang van een computer levert inderdaad gelijkspanning om een simpele elektreet-microfoon te voeden. Een professionele condensatormicrofoon heeft echter een veel hogere spanning nodig, bovendien moet de aansluiting symmetrisch zijn.
Een condensatormicrofoon met XLR aansluiting kun je heel goed aansluiten op een externe geluidskaart op USB. Een dergelijk kastje is verkrijgbaar met ingebouwde fantoomvoeding van 48 V en is beter van kwaliteit dan de ingebouwde geluidskaart van de meeste computers of laptops.
Ik heb er zelf een voor ongeveer € 70 gekocht met XLR, cinch en jack aansluitingen voor in- en uitgangen.
Met Virtual DJ heb ik zelfs aparte audio-uitgangen door mijn computer als voorafluistering te gebruiken en de uitgangen op cinch van de externe kaart als main output.