Wat voor soort stroomdraad heb ik nodig voor mijn kratradio?

Voor mijn kratradio heb ik stroomdraad nodig. Met het draad moet ik dus mij versterker(scooter versterker excalibur xs220) naar mijn accu(12v 7.2AH). Ik heb gehoord dat je daar ook audiokabel voor kan gebruiken. Nu heb ik een hq kabel gekocht(doorzichtig) van 1.5mm2. Met de minder goede kabel kon je volgens accusafe.nl ook stroom aansluiten. Deze kabel heeft alleen 1 dikkere draad(geen idee of dat + of - is) Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

gewoon installatiedraad gebruiken van 2,5 mm^2 (bij de bouwmarkt). Zit je altijd goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke soort draad van redelijke dikte is geschikt, het is handig om twee-aderig rood/zwart snoer te gebruiken omdat je dan duidelijk verschil ziet tussen de + en - aansluiting.
Voor het aansluiten van de versterker en de radio op de accu is het van levensbelang dat je de + en - goed aansluit, voor de veiligheid zou ik een (auto) zekering van 10 of 15 A in de plusleiding opnemen.
Ook voor het aansluiten van de speakers op de versterker is het belangrijk dat je de + aansluitingen van beide speakers op de + outputs van de versterker verbindt, anders kunnen de speakers in tegenfase werken zodat het laag dat de ene speaker produceert wordt tegengewerkt door het laag van de andere speaker.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. +1
Alleen fase canceling werkt op alle frequenties. Niet alleen het laag. Met een beetje geluk heb je een karaoke versie hierdoor :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fase uitdoving werkt bij hogere frequenties veel minder omdat de afstand tussen de twee speakers al gauw ongeveer zo groot is als de golflengte van die geluiden.
Daarom zul je in de praktijk alleen een ernstige afname van het laag merken.
Daar kan u best luidspreker kabel voor gebruiken.
Die heeft 2 gelijke draden qua dikte( 2 x 1,5 mm², maar ook 2 rode draden waarvan één met een zwarte streep over de ganse lengte, die laatste gebruikt u voor de - (min, negatief) en de volle rode voor de + (plus, positief).
Beter is kabel met één zwarte en één rode draad.(zie foto)
Op die manier kan u nooit missen bij het aansluiten en zijn die voldoende geïsoleerd.
Dezelfde kabel kan u ook voor de boxen gebruiken.