wat is het verschil tussen een 5.1 speakerset of een 2.1 speakerset en welke heeft het beste geluid voor een kamer van 3x3?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
1.1K

Antwoorden (1)

bij 5.1 heb je een normale stereo set links en rechts( waar oa de muziek tijdens de film uitkomt 1 front speaker ( waar stemmen uit komen tijdens de film) en de backspeakers ( de speakers achter je waar je oa de bijgeluiden ( oerwouden, verkeer etc) op hoort.

Er kan ook een woofer bijzitten voor de zware bas. ( explosies etc)

een kamer van 3x3 zegt niet heel veel, behalve dat als je je geluid niet al te hard hoeft te doen...

Een 2.1 is eigenlijk hetzelfde maar dan zonder de speakers die de bijgeluiden van oa verkeer daar doorgeven, maar door de 2 stereo speakers. ( hier zit dan wel een soort verbredign in, zodat het LIJKT alsof het een beetje van achter komt. Maar het is onmogelijk om alleee maar geluid achter je te horen als de speaker niet achter je is geplaatst. Ondanks dat het een beetje verbreding zo lijkt is het onmogelijk.( je kunt het beste in een mediamarkt achtige zaak het verschil horen)

5.1 is dus met name mooi voor films en spellen en 2.1 ook maar dan heb je dus beperking qua geluid. 2.1 is wel weer heel mooi voor muziek.

Toegevoegd na 2 minuten:
het mooiste van de setup van een 5.1 7.1 of 9.1 9.2 etc. is de ruimte. Als je die niet hebt heb je er weinig aan. Een kamer van 3x3 KAN een 5.1 in maar zorg wel dat je achterspeakers dan ook echt goed achter je staan anders heb je t effect niet optimaal. ( met films dus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk bedankt voor de reactie maar kan ik met een 5.1 ook goed muziek luisteren of verpest de achterspeakers dat dan weer en kan ik dan bijvoorbeeld die achterspeakers weg doen zodat het wel beter klinkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan kan je de achter( en front speakers) uitzetten. Soms kan je dat zelfs op de speaker zelf soms softwarematig. Maar voor dolby surround gaat je filmmuziek ook in tehater stand. Terwijl muziek afhankelijk is van pop klassiek of rock etc. Het ligt ook aan welk setje. Als je kijkt naar bijv de logitech z906. ( er zijn er veel meer dan deze natuurlijk) Dan kan je die zelfs instellen en met je afstandsbediening welke speakers je wilt horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm weet jij misschien een goed setje voor me want ik heb er zelf eerlijk gezegt niet zo veel verstand van me budget is 300 euro.
bedankt voor al je reacties
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wil je dan een surround set voor films en games of meer voor muziek of een combinatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LOGITECH-Z906,10259,350619,179699.html 279,- zelfs. En hoewel deze best wel heel powerful is voor een kamer van 3x3. kan je natuurlijk goedkoper en kleiner gaan maar qua kwaliteit is deze supergoed. ( luister hem eerst even voor je hem koopt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje wel ik zat ook al te kijken voor die maar hij is dus wel goed.