Waarom brengen tegenwoordig veel artiesten hun muziek terug uit op een lp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Het beste antwoord

Waarom vinyl?
Naast de retrotrend, nostalgie van baby-boomers en de superieure geluidskwaliteit van vinyl, zijn er nog meer verklaringen voor de huidige hype van de LP. In een reportage in The Economist leggen 2 muziekinsiders uit waar de opleving van vinyl volgens hen vandaan komt.
Oliver Goss, een platenperser uit San Francisco, verklaart het LP-succes door een mooie mix van gemak en schoonheid. Veel LP’s worden inclusief een downloadcode verkocht, zodat de aangeschafte muziek ook digitaal als muziekstream via de computer of tablet afgespeeld kan worden, veel handiger dan CD’s. Daarnaast vinden muziekliefhebbers het volgens Goss fijn om iets in handen te hebben als ze naar muziek luisteren (denk aan de platenhoezen van Wham! & Michael Jackon). Zo bevat de LP ‘Into The Wild’ (een van de beste verkochte platen in Nederland) van Eddie Vedder een groot fotobladerboek van maar liefst twintig pagina’s.
Steve Redmond, woordvoerder van de jaarlijkse Record Store Day, heeft nog een argument, vinyl is onderscheidend: “It is just cooler than a download.” Nu veel muziek met een paar muisklikken onder ieders bereik is, hebben ‘echte’ muziekliefhebbers volgens Redmond de behoefte om zich van de mainstream luisteraars af te zetten. Een limited edition 180 gram premium vinyl LP met een uitgebreid boek voldoet daar natuurlijk goed aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook nog: de lp is analoog en moeilijk te kopieren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je goede uitgebreide reactie :)