9volt speaker maken?

kan ik van een 230volt pc speaker de transformator eruit halen en er 2 9volt batterijen aan zetten?

ik wil er dan een kastje omheen bouwen en er een portable speaker van maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
transformator/ omvormer

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

je zult eerst moeten uitvinden op welke spanning de speaker (versterlker) nu werkt.
De transformator brengt de spanning omlaag.
Als dit ongeveer 9 volt oplevert zou wat je wilt misschien kunnen.
Hou er wel rekening mee dat het stroomverbruik tegen kan vallen en je 9V batterijen in een uurtje leeg zijn. Mogelijk is het beter om AA batterijen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij gaat van 230 naar 12 volt
Een versterker die voor 12 V gebouwd is zal ook prima op 9 V kunnen werken, het maximale vermogen is wel een klein beetje kleiner, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Wel opletten dat je de + en - van de batterij goedom aansluit.
9 V batterijen hebben in het algemeen niet zo'n heel grote energie-inhoud, misschien is het slimmer om met 8 x 1,5 V batterijen in een houder de versterker te voeden.
Hoe groter de batterijen zijn, hoe beter in het algemeen het rendement is.
AA batterijen zijn beter dan AAA, Monocellen zijn weer stukken beter.
Nog een andere mogelijkheid is het voeden met een modelbouwaccu van 12 V, dan kun je hem steeds weer opladen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het werken met 2 x 9 V in serie levert een spanning van 18 V op, dat is aan de ruime kant voor een 12 V versterker, maar ook dat kan nog wel goed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk niet.
Ten eerste moet je wel weten wat voor transformator er in zit en welke wisselspanning hij maakt. Ook kan je bekijken welk en er een gelijkspanning overblijft voor de feitelijke elektronica (dus wat de voeding netto levert).

Maar uiteindelijk zal de stroom je breekpunt zijn. En kan je die niet halen uit een 9V batterij.
Wel kun je gaan kijken naar een accu, misschien een 12V 7Ah accu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog wel een paar accu's van motors.
Maar leveren die niet teveel ampères?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroom wordt gevraagd door het apparaat, er kan niet teveel stroom geleverd worden.