Woofers kan je wel in een grote diameter krijgen, maar mid-tone niet?

Een cm. of 23 - groter heb ik ze niet gezien. Bestaan die niet? Als je grotere ziet, dan zijn dat altijd woofers en kunnen ze alleen lage tonen weergeven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk omdat woofers een grotere uitslag hebben om hun bastonen te kunnen voortbrengen. Dat hebben mid-toners niet nodig omdat hun uitslag minder groot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De omvang van speaker is niet arbitrair maar afhankelijk van de tonen die ze moeten laten horen. Grote diameters zijn niet geschikt om hogere tonen me te laten horen. Grote kasten voor midden en hoge tonen bevatten dan ook gewoon meerdere speaker maar die worden alleen bij grote projecten gebruikt (professionele PA installaties).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bestaan er wel, maar voor professionele toepassingen.
Wel heb je een versterker nodig die dan, vanwege het grotere vermogen, de woofer kan aansturen.
In het "huis, tuin en keuken" gebruik zal je ze niet makkelijk tegenkomen.
O.a. Pioneer heeft een uitvoering die ze wel maakt voor de semi-professionele markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grotere conus weegt meer en die massa zal bij hogere frequenties steeds meer energie vragen.
Daardoor neemt het rendement af als de frequentie toeneemt. Ook zal de mechanische belasting van zo'n grote conus toenemen bij een hogere frequentie met het risico van scheuren (materiaal-moeheid).
Het is dan al gauw voordeliger om meerdere mid-range speakers te monteren.