Wat voor nieuwe audiokabel moet ik bestellen als de mijne kapot is van mijn stereo?

Ik heb een Philips MCD708 stereo.
En het geluid is erg dof als ik 'm aanzet en wordt pas helder als ik het volume erg hard heb staan. En daarna kan het weer dof worden.

Het zal me niks verbazen als het aan de audiokabels ligt.
Volgens mij zit er zo'n soort audiokabel bij: http://www.kabeltje.com/kabeltje-audio-luidspreker-c-463_58.html .

Alleen maakt het dan nog uit welke klasse en dikte ik bestel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (1)

Als je de kabel naar je luidspreker bedoelt (rood/zwart?) dan zal het vast niet aan de kabel zelf liggen, misschien wel aan slecht contact aan de klemmetjes van de versterker of de speakers.
Het is waarschijnlijker dat de versterker defect is.
Bekijk eerst ook even of de bandkabel tussen de tuner en de versterker wel goed aangesloten is, als hij half los hangt kan je ook dergelijke verschijnselen verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze is goed aangesloten.
Ik heb het inderdaad over die rood/zwarte.
Bij eentje is er een deel afgebroken waardoor het contact misschien niet meer goed is. Vandaar toch beter een nieuwe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een stukje afgebroken is dan kan je gewoon de aders van de kabel iets verder strippen.
Zorg wel dat je alle "blote" koperdraadjes netjes tussen duim en wijsvinger in elkaar draait zodat er geen losse draadjes contact met de naastliggende aansluiting kunnen maken.
Als je nieuw kabel bestelt is het sowieso nog niet aangestript.
Vaak zijn de uiteinden van dergelijke meegeleverde snoeren met soldeer vertind, maar dat is voor de goede werking niet noodzakelijk, het zorgt er alleen voor dat de afzonderlijke koperdraadjes bij elkaar blijven.
Dat de kabel een paar centimeter korter wordt door het opnieuw aanstrippen hoeft geen enkel probleem te zijn.
Probeer bij het verwijderen van de isolatie wel te voorkomen dat je koperdraadjes doorsnijdt, vooral goedkope striptangetjes met zo'n stelschroef hebben die nare eigenschap.
Met een beetje geduld en een scherp mesje kun je ook zonder striptang de isolatie verwijderen.