Hoe kan het dat mijn wekkerradio niet meer stoort als ik die even heb aangeraakt?

Elke ochtend gaat de radio van de wekker af. Dat is maar goed ook...
Maar elke ochtend stoort hij. Maar als ik de behuizing (kunststof) van de wekker eventjes heb aangeraakt is de storing weg en is de zender weer goed gefinetuned.
Het is echt maar een heel klein tikje.

Ik heb de wekkerradio aangesloten met zijn antenne op de kabel aansluiting voor de radio. Dus het ontvangst gaat niet via de ether.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb exact hetzelfde als ik de gewone radio aanraak!
Mijn moeder zegt wel eens dat ik een goede antenne ben.^^
Ben benieuwd of iemand hier weet hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft te maken met 'aarding'.

Het beste antwoord

Als het een wekkerradio met mechanische afstemming is dan heeft hij een AFC-schakeling, dat zorgt ervoor dat als je niet precies op de zender staat hij vanzelf de afstemming corrigeert. (Automatische Frequentie Correctie)
Op het moment dat je de radio nog niet aangeraakt hebt staat hij wellicht zover naast het midden van de zender dat de AFC hem nog niet kan "pakken", als je nu met je hand het kastje aanraakt is tijdelijk de ontvangst beter omdat je de antenne beïnvloedt.
Met het sterkere signaal kan de AFC wel corrigeren en zal de zender ook na dat je jouw hand terugtrekt de zender kunnen vasthouden.

Toegevoegd na 2 dagen:
1x keer "zender" in laatste zin moet "ontvanger" zijn, slordig foutje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koosknip, dikke plus... +

Andere antwoorden (1)

Normaal gesproken heet dit 'handeffect' omdat je lichaam ook radio signalen ontvangt (Een metalen buis doet het zelfde). Maar je zegt een 'buiten'antenne te hebben. Dan blijft er over 'een los contact' ergens in het systeem, (kan een inwendig kapot snoer zijn) (schudden en bewegen van het toestel om te controleren) of statische elektriciteit. Dat laatste omzeil je door 'aarden' van de grondplaat, of het el.snoer, of de omgeving (warme luchtstroom).