Wat maakt een speaker een center-speaker?

Wat maakt een speaker een center? Dus qua techniek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
6.6K

Het beste antwoord

Een centerspeaker is een speaker bedoelt voor spraak e.d. bij Films. Hij staat middenvoor opgesteld en het beste is onder of boven de TV. In het geval van een beamer achter het scherm.

Technisch gezien wijkt de speaker niks af van andere speakers. Hij werkt net zo, je kunt dus, als je dat zou willen, een willekeurige speaker gebruiken als centerspeaker.

Een centerspeaker wordt echter meestal wel zo gemaakt dat hij gespecialiseerd is voor de weergave van spraak. Een enorme klankkast die je bij zuilen hebt, is dus niet per se nodig. Toch kun je een zuil wel als center speaker gebruiken, het is alleen enorm onpraktisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
Datgeen dat een speaker tot een center maakt is de positie. Maar ook de fabrikant maakt specifieke center speakers. Hij specialiseerd ze dus zo, dat ze bedoelt zijn voornamelijk voor de weergave van spraak.
Maar ze kunnen ook zeker wel voor iedere positie in een 5.1 opstelling gebruikt worden.

Kijk maar eens naar de B&W LCR600 S3. Wat mij betreft is dit een typische centerspeaker. De LCR in de naam staat voor Left Center Right. Zo zie je dus dat zo'n speaker overal gebruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij stereo geluid gaat het geluid van links naar rechts,als je nu een (extra) Centre speaker hebt, dan gaat het geluid van links naar de Centre speaker en dan naar rechts.
Als je de speakers anders opstelt, dan hoor je alles Kris-kras door elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een centerspeaker ofwel dialogen speaker is bij 5.1 films de speaker waar de spraak het meeste uitkomt . Ook bij muziek dvd's