Een vliegende vis kan per beweging maximaal 50 meter vliegen. Totaal kan het dier ruim 500 meter overbruggen.

De vissen vliegen niet, maar zweven eigenlijk. Bij het glijden kan een vliegende vis zijn snelheid bijna verdubbelen, soms tot wel 60 km/h. Met de techniek overbrugt de vis gewoonlijk een afstand van 30-50 meter met een hoogte van maximaal 6 meter.
De vliegende vis kan ook een serie glijdende bewegingen maken, waarbij hij elke keer de staart in het water dompelt en een voorwaartse stoot maakt om zich zo opnieuw af te zetten. De vliegende vis vliegt dus eigenlijk niet maar glijdt door de lucht door middel van luchtdruk (net zoals een zweefvliegtuig). Hierdoor kunnen ze soms wel 45 seconden door de lucht vliegen en afstanden van ruim 500 meter overbruggen.

Het blijft voor wetenschappers een raadsel waarom vliegende vissen soms een stuk boven het water zweven. Mogelijk vluchten de dieren tijdens hun zweefvluchten voor roofdieren. Een andere theorie is dat de dieren energie besparen door af en toe een stukje te vliegen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Simon!