Onze kat laat apart gedrag zien, kunnen katten dement worden?

Onze kat (poes) heeft ongeveer 3 maanden geleden een operatie gehad (rotte kiesjes getrokken). Voor die tijd heeft ze even op het randje geleefd en at/woog ze bijna niks meer.

Gelukkig is ze weer volledig opgeknapt en hersteld. Ze is nu 16 jaar.

Sinds ze ziek is geweest en na de operatie laat ze af en toe wat raar/apart/anders gedrag zien.

Een van de dingen die ze nu ineens doet is:
- met haar koppie boven haar drink/waterbakje hangen, snorharen erin, slapen. Dit kan ze heel lang volhouden (en ook echt weer teruglopen als ik haar even optil of iets).

- Ook gromt ze ineens (bijvoorbeeld als je haar ergens aait wat ze niet wil) (dit deed ze voor de operatie nooit) en spint ze ook op een andere manier (ander geluid) dan voor de operatie.

Wat zou dit kunnen zijn (dat slapen boven de waterbak en de andere maniertjes).

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.6K

Antwoorden (1)

Jazeker kunnen katten dement worden, maar dat bepaal je door eerst andere oorzaken uit te sluiten. Laat je kat eerst eens goed controleren: sowieso is op deze leeftijd een ouderdomscheck minstens jaarlijks wel een aanrader. Laat in ieder geval een bloedonderzoek doen, en op deze leeftijd is een bloeddrukmeting ook niet verkeerd.
Overigens wijst het gedrag zoals je dat noemt zeker niet op dementie.
Toegevoegd op 29 september 2018 18:14: tekst
5 jaar geleden
Z512099
5 jaar geleden
Rieneke, zie jij nu ook -5 duimpjes staan of ben ik nog niet goed wakker.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb al koffie op en ja!
Wat raar, ik heb er onmiddellijk -4 van gemaakt! :P
Z512099
5 jaar geleden
Voila, -3 ! ;)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nog 3 zulke reacties, nee 4 minstens :)
Rieneke1
5 jaar geleden
Min drie, wat apart maar weer. Deze bug hadden we nog niet gezien! Nou ja als melder maar wat kan met mijn advies. Dank allemaal :)