Kunnen dieren zich gepest voelen?

Kunnen dieren andere dieren pesten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dieren
1.2K

Antwoorden (1)

Juist in het dierenrijk geld het recht van de sterkste.
Een sterker dier wil aan een zwakker dier laten merken dat het nog steeds de baas is door te dreigen, of echt geweld te gebruiken. Daarbij worden regelmatig voortplantingsrechten en (het lekkerste) voedsel buitgemaakt.

Dus ja, dat valt wel onder pesten.

Daarnaast zijn ook de 'tieners' niet altijd even braaf. Halfvolwassen apen vinden het soms heerlijk om volwassen apen uit te dagen door ze lastig te vallen maar ook elkaar vallen ze lastig.

zie ook http://www.omroepbrabant.nl/?news/192551762/Onderzoekster+Mensen+kunnen+flink+wat+leren+van+het+pestgedrag+van+apen.aspx
Reddie
5 jaar geleden
Dat is geen antwoord op de vraag.
De vraag is of dieren zich gepest VOELEN.
(En volgens mij voelen ze zich niet gepest.)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Reddie
Daar zal de aap die die puber op z'n kop geeft die 'm de hele tijd loopt te porren anders over denken. En dan heb ik nog niet eens mijn kat genoemd die zich weer 'ns lam schrikt wanneer haar 'vriendin' haar weer eens vanuit een hinderlaag overvalt.
Ivana
5 jaar geleden
Dieren hebben wel 'gevoel', zover zijn we al dat we dat onderkennen. De vraag is alleen of ze aan een bepaald gevoel een label hangen. Ze zullen zich in sommige gevallen ongelukkig voelen, maar of ze dat als onrechtvaardig ervaren is nog maar de vraag.
Z512099
5 jaar geleden
Pesten is iets typisch menselijks, dieren hebben geen slechte gedachten, daarom van mij een -