Zijn sneeuwklokjes giftig?

Als ik het gazon maai voer ik een deel van het maaisel aan de kippen. Maar nu staan er dus nog veel uitgebloeide sneeuwklokjes (en een paar krokussen) in. Bloemen zie je niet meer, wel veel blad.

een jaar geleden
in: Vogels
1.5K
Pieterke
een jaar geleden
Sommige delen zijn giftig: https://www.compo.nl/advies/planten/tuinplanten/sneeuwklokje

Antwoorden (2)

Ja, sneeuwklokjes zijn giftig, zowel de bol, de bloem als het blad. Maar kippen zullen vanuit zichzelf niet snel giftige planten eten, want die vinden ze namelijk niet lekker.

De bloemen en bladeren van sneeuwklokjes bevatten voornamelijk lycorine, tazettine en galanthamine. Deze laatste stof wordt (synthetisch geproduceerd) tegenwoordig gebruikt als medicijn tegen Alzheimer, omdat het de achteruitgang van het geheugen vertraagt.
Sommige dieren kunnen er wel kleine hoeveelheden van eten. Dat is nog nooit een van hen fataal geworden.

De bollen zijn veel giftiger. Consumptie daarvan kan leiden tot duizeligheid, braken en diarree. Er zit een hoge concentratie alkaloïden in.
een jaar geleden
Ja, sneeuwklokjes zijn giftig voor mens en dier. Ze bevatten giftige stoffen zoals galantamine en kunnen bij inname leiden tot misselijkheid, braken, diarree en in ernstige gevallen zelfs hartproblemen en ademhalingsproblemen.
9 maanden geleden