Wat zijn effectieve maatregelen voor een duivenplaag?

Het is in een gesloten omheining/binnenplaats. Stalen pinnen, eitjes weghalen helpt niet...

2 jaar geleden
in: Vogels
1.2K
SimonV
2 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan:
https://nl.goodideahome.com/3965598-driving-away-pigeons-effective-home-remedies
SingingCoyote13
2 jaar geleden
Ik heb ooit in een vorige woning een duiven en algemene vogelplaag gehad. voorgaande buren hebben ze staan voeren ooit of zo en zo ontstond er een groot vogelhonk op mijn balkon - duiven parkieten meeuwen zelfs kleine dwergpapegaaitjes heb ik eens gezien op dat balkon. niks heeft gewerkt. de duiven kwamen altijd terug. uiteindelijk heb ik een net met kleine mazen gespannen en goed vastgespijkerd over de gehele omtrek van het balkon. dit heeft gewerkt sommige duiven wisten of probeerden toch erin te komen (eentje zat eens vast in het midden van het net - erin gevlogen) en kwamen er dan niet meer uit zodat ik ze handmatig moest vastpakken en van het balkon duwen. dit net heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat de plaag van mijn enkele balkon gelijdelijk overging naar de omliggende balkonnen, de balkonnen van huizen zelfs aan de overkant van de straat en die die op mijn balkon leken voorzover ik kon observeren als ik naar de winkel ging of op straat liep.

Antwoorden (2)

Plaats een nep-roofvogel
Wordt het een stoere slechtvalk of een indrukwekkende havik? Op internet vindt u veel nep-roofvogels die als ‘vogelverschrikker’ kunnen dienen. U plaatst de nepperd op uw balkon of in uw tuin en u kijkt wat de duiven doen. Een nadeel: de duiven raken soms aan hun plastic vijand gewend als u die te lang (op dezelfde plek) laat staan.

Gebruik een ultrasoon apparaat tegen duiven
Ook eenvoudig verkrijgbaar op internet: een op zonne-energie werkend apparaat dat een geluid uitzendt waar duiven niet tegen kunnen. Let wel op dat het geluid geen katten of honden hindert, want die kunnen daar ook gevoelig voor zijn. Informeer dus eerst goed hoe een dergelijk apparaat werkt.

Boots een plukplaats na
Dat duiven niet dol zijn op roofvogels, begrijpt u inmiddels. Het schijnt dat duiven dan ook wegblijven van plekken waar ze hoopjes veren zien liggen (het kan een kameraad van ze geweest zijn). Imiteer daarom een ‘plukplaats’ met wat nepveren. Of met echte veren, als u denkt dat dit nog beter werkt om duiven te verjagen...

Duiven bestrijden op je balkon? Hang oude cd’s op
Cd’s waar u niet meer naar luistert? Rijg een touw door het middengat en hang alle cd’s op. Doe dit bijvoorbeeld als u last heeft van duiven op het balkon. Als de cd’s met de wind mee bewegen, reflecteren ze een storend licht voor de duiven. Tenminste, op dat effect hoopt u.

Haal voedsel en water weg
Effectief overlast van duiven bestrijden? Voedsel en water buiten bereik van de vogels houden: dát is eigenlijk het slimste. Duiven komen immers af op water, oud brood, vetbollen of vogelvoer. Haalt u dit soort producten weg van uw balkon of verwijdert u ze uit de tuin, dan hebben die ‘duivelse’ duiven minder reden om langs te komen.

Mag u een duivennest verwijderen?
Helaas. Bij het bestrijden van duiven mag u nooit nesten verwijderen als er eieren of jonge vogeltjes in liggen. U mag een nest wel verwijderen als deze helemaal leeg is of als het nog in opbouw is. In dit laatste geval zit er ook nog niets in, dus haal het nestmateriaal gerust weg. De duiven moeten maar een andere plek zoeken!
2 jaar geleden
Zorg er voor dat er niets te halen is voor die duiven.