Hoe laat ik mijn grasparkiet vrijwillig op mijn vinger stappen?

Jacky heb ik nu 3 dagen, toen ik hem kocht was hij nog niet tam. Jacky is nu gewend aan mn hand maar hij komt alleen op mn vinger zitten als ik hem een duwtje in zijn buik geef. Met onder andere trosgierst probeer ik hem het te leren maar dan blijft hij gewoon zitten en doet hij niets. Ook heb ik hem gister en vandaag in mijn kamer losgelaten, hij vliegt dan meteen op een kast en het is vervolgens erg moeilijk om hem terug te doen. Hoe laat ik mijn grasparkiet naar me toe vliegen? En hoe zorg ik ervoor dat ie ook lang op mijn vinger blijft zitten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
3.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties, ik weet alleen niet hoe ik Jacky precies aandacht moet geven.

Antwoorden (2)

Door meer geduld toe te passen dan 3 dagen. Je moet een vertrouwensband opbouwen. Dit doe je door niets te forceren. Het vogeltje alleen te belonen voor goed gedrag maar niet te straffen voor slecht gedrag (dit moet je negeren). Mensen trouwen (gemiddeld) ook niet na een maand met elkaar dus laat staan 3 dagen. Een vogeltje kost geduld, tijd en liefde.
4 jaar geleden
Wat een ongeduld!! Wat is nou drie dagen!!
Het is normaal dat hij overstapt op je vinger als je je vinger tegen zijn borstbeen houdt. Dat is als overstappen op een tak. Er moet veel meer gebeuren wil hij vrijwillig naar je toekomen. Daar hoort dus niet bij, dat je achter hem aangaat om hem terug te krijgen in zijn kooi. Dat schrikt af. Als je hem in de kamer loslaat zal je hem de rust moeten gunnen om de kamer te leren kennen. In die kamer ben jij. Pas als hij aan je stem gewend is zal hij naar je toekomen voor contact, een voertje of een kroel. Je hebt veel te veel haast.
Laat hem niet los zolang hij niet meer vertrouwen in je heeft en bouw dat op met spel in de kooi, waarbij hij meer aandacht voor jou persoonlijk krijgt.
Wat is nou drie dagen.....
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Precies, eerst wennen en dat kost tijd. 3 dagen is niets...geduld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kun je voorbeelden noemen van een spel in de kooi?