Wat is het verschil tussen een valkparkiet en een dwergpapegaai qua gedrag en verzorging?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
4.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sowieso maken beiden vreselijk veel herrie. Dus denk goed na als je zo een beestje wil aanschaffen...

Het beste antwoord

Deze slimme, kleine papegaaitjes zijn actieve vogels die goed tam kunnen worden. Dwergpapegaaien kunnen aardig herrie maken, maar met voldoende aandacht en speelgoed kunt u dat meestal binnen de perken houden. Natuurlijk hebben zij daarnaast een soortgenoot nodig: hun Latijnse naam ‘Agapornis’ betekent niet voor niets ‘liefdesvogel’!
Agapornissen eten in de natuur twee maal per dag: in de ochtend en voor het slapengaan.
Het is in gevangenschap echter belangrijk dat er altijd voer ter beschikking staat, omdat de
vogels een hoog metabolisme hebben en deze kleine vogels maar ongeveer 24 uur zonder
eten kunnen.
Geef om de week wat maagkiezel of grit apart in een bakje, vooral als u geen pellets voert.
Zorg voor dagelijks schoon drinkwater.

Als zwermvogel is de valkparkiet altijd op zoek naar nabijheid en sociale contacten. Als soortgenoten ontbreken, bouwt hij met jou een relatie op. In het begin is het nog leuk dat hij niet van je zijde wijkt, maar zodra hij jouw aandacht als je aanwezig bent gaat opeisen wordt het vervelend. Hij zal dan noodgedwongen reageren op jouw onoplettendheid met doordringend geschreeuw. Deze noodkreet is aangeboren en houdt in het uitgestrekte Australië de zwerm samen. Net zoals hij naar zijn soortgenoten roept, zal hij ook naar jou roepen.
Hoewel de valkparkiet in een volière kan met grasparkieten, turkooisparkieten en de roodvoorhoofdkakariki (mits deze niet aan het broeden is), zijn de talen van de vogelsoorten verschillend. Ook kan het voorkomen, dat de valkparkiet niet op kan boksen tegen de veel "agressievere" grasparkiet. Daarom moeten valkparkieten alleen in paren met gelijksoortige gehouden worden.
Valkparkieten eten eigenlijk veel soorten fruit zoals appel, peer, mandarijn, sinaasappel, rode bessen, aardbei, kersen en kiwi. Als groenten kan bijvoorbeeld sla, andijvie, spinazie, witlof, broccoli, vogelmuur, komkommer en wortel worden gegeven. Grit moet altijd aanwezig zijn.