Waarom is mijn parkiet zo agressief als hij in of op ze kooi zit maar buiten de kooi niet?

Wanneer ik mijn parkiet op mijn hand/arm wil wilt hij me bijten of loopt hij weg maar buiten de kooi gaat hij rustig op me arm/hand en mag ik hem soms een beetje aaien

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
3.2K

Antwoorden (1)

"Voor de vogel is de kooi zijn territorium, zijn toevluchtsoord in geval hij zich bedreigd voelt. Daarom moet een kooi bij de vogel een gevoel van veiligheid verschaffen.", volgens https://www.ngc-dbs.nl/leesvoer/stress_gs.pdf, "Stress, het onderkennen van mogelijke oorzaken en hoe die te vermijden om ziekten te voorkomen", een artikel van dr. Colin Walker, een Australische dierenarts.

Verder staat er nog in dat artikel: "Een vogel die zich door de verzorger laat strelen en aaien, heeft vertrouwen in die persoon. Veel mensen hebben schrik dat de vogel zal bijten met zijn sterke bek, maar de vogel wil zijn vertrouwen ook uiten door in uw vingers vertrouwelijk te bijten. Het strelen van de tong bijvoorbeeld is gedrag dat een sterke band aantoont. Door plots uw hand weg te trekken wordt het dier alleen maar verward, voelt zich afgewezen en zo krijgt men na enige tijd een agressieve vogel, die dan wel echt gaat doorbijten. Wanneer je een vertrouwensrelatie met uw vogel opgebouwd hebt, zal die niet harder bijten dan een hond die speelt met zijn baasje."
5 jaar geleden
Castle
5 jaar geleden
+ duidelijk antwoord!
Antoni
5 jaar geleden
Dank je wel!