waarom wordt een roodborstje roodborstje genoemd ze hebben toch een oranje borstje?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
16.7K

Antwoorden (1)

Op deze website http://www.degroeneman.nl/news/waarom-een-roodborstje-geen-oranjeborstje-heet. vind je het antwoord op die vraag:

"Waarom een Roodborstje geen Oranjeborstje heet.

Ons dappere Roodborstje (Erithacus rubecula) heeft helemaal geen rood borstje. Het is vlammend oranje en je zou dus, zeker in ons koningsgezinde landje, verwachten dat hij Oranjeborstje zou heten. Toen men in de 15e eeuw een volksnaam aan dit vogeltje gaf, noemde men hem in Engeland Robin Redbreast, het was namelijk gewoon om aan bekende dieren menselijke namen te geven. Later verwaterde dit tot Robin. Wij noemden dit vogeltje Roodborstje en de Fransen, Rouge-gorge. Blijkbaar was in de 15e eeuw iedereen kleurenblind.

Het woord oranje kende men voor de 16e eeuw echter helemaal niet. Pas na de introductie van de sinasappel begon men diens naam voor de kleur te gebruiken. In het Engels heet de sinasappel orange. Oranje komt van het Oud-Franse pomme d’orenge, dat zelf weer afkomstig is van het Italiaanse arancia, dat weer teruggaat op het Arabische nāranj en het Sanskrit naranga. Oranje zaken werden voor de introductie van de sinaasappel dus gewoon rood genoemd. Zo had men rood haar en zag men rode herten en roodborstjes.

De Latijnse naam van het Roodborstje, Erithacus rubecula, verwijst ook weer naar rood. Rubecula is een verkleinwoord dat is afgeleid van ruber, het Latijn voor rood. We zien dit woord ook terug in Ruby, het Engelse voor robijn."

Toegevoegd na 2 minuten:
N.B.: De punt aan het eind van de URL hoort bij de naam van de website.