Hoe lang zijn er al grasparkieten in het wild in Nederland en hoeveel zijn het er inmiddels?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
4.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Grasparkieten? Je bedoelt halsbandparkieten?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je in plaats van de grasparkieten de halsbandparkieten.

In een artikel in Het Parool van 22 januari 2013 "Tweede parkietensoort vestigt zich in de stad" staat over parkieten in het wild in Nederland onder meer:

"De duizenden halsbandparkieten in Amsterdam hebben gezelschap gekregen van een uit de kluiten gewassen neef: de grote alexanderparkiet. Van deze soort zijn inmiddels honderd exemplaren verspreid over verschillende stadsparken te vinden. Dat blijkt uit recente tellingen door de Vogelwerkgroep Amsterdam. Buiten de hoofdstad komt deze vogel niet of nauwelijks voor. Alleen in Haarlem wordt wel eens een exemplaar waargenomen."

"Voorzitter Frank van Groen van de Vogelwerkgroep voorspelt de grote alexander een grote toekomst, naar het voorbeeld van de halsbandparkiet. Die heeft zich vanaf de jaren zeventig vanuit het Vondelpark langzaam maar zeker verspreid over de hele stad en heeft zich inmiddels ook in Den Haag, Rotterdam, Leiden en Utrecht gevestigd."

Zie https://www.parool.nl/binnenland/-tweede-parkietensoort-vestigt-zich-in-de-stad~a3381114/.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Halsbandparkiet over de halsbandparkiet vind je deze informatie:

"In Nederland heeft deze parkiet zich tussen 1996 en 2009 sterk uitgebreid over de hele Randstad. In 2013 werd het totaal aantal vogels (op grond van tellingen op slaapplaatsen) geschat op meer dan 10.000 individuen. Rond 2010 leek het erop dat de aantallen stabiliseerden. Mogelijk was dit het gevolg van een serie minder zachte winters. Uit onderzoek blijkt echter dat een strenge winter (zoals die van 1996) geen blijvend effect heeft op de populatiegrootte. Sovon verwacht daarom dat het mogelijk is dat de aantallen verder gaan stijgen en dat de vogel zich zal uitbreiden in gebieden buiten de Randstad."