Zijn er beestjes die draadalgen eten in een buitenvijver?

Hoi. Ik heb thuis zelf een vijver van ongeveer 2 bij 1.5m en ongeveer 1.5 m diep, in de vijver zwemmen goudvissen 3 grote en een stuk of 30 babygoudvisjes en een paar kikkers en salamanders, maar ik de vijver hebben we ook last van draadalg om onze zuurstopplanten heen, de pomp staat ook vaak aan maar het word steeds meer. Zijn er beestjes als garnalen visjes slakken etc. Die de algen kunnen opeten en misschien ook een beetje van de planten? want die groeien ook te snel. En ze moeten ook niet de vissen opeten of andersom. De vijver kan met vorst wel op het oppervlak bevriezen (op de foto hebben we net de vijver een beetje leeggehaald zodat de vissen nog wat ruimte hebben)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Het goede nieuws: er bestaan beestjes die draadalgen opeten: watervlooien (te koop in het tuincentrum). Het slechte nieuws: je vissen zullen ze hoogstwaarschijnlijk opeten, waardoor je het toch anders zult moeten aanpakken.

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Zo helpt het al een hoop als je niet te veel vissen in de vijver laat zwemmen.

Een betere oplossing is: het natuurlijk evenwicht herstellen door meer zuurstofplanten in je vijver te plaatsen. Daarmee ga je ook het ontstaan van draadalgen (wieren) tegen. Draadalgen zijn overigens met een bladhark vrij gemakkelijk te verwijderen.