Mijn wimpergekko voelt koud aan terwijl het de perfecte temperatuur is, wat kan er aan de hand zijn?

Is het normaal? Hij slaapt altijd op de grond maar de temperatuur is overdag wel 25 graden. Hij voelt altijd koel aan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Een gekko is een reptiel, dus in principe een koudbloedig dier.
Een koudbloedig organisme is een dier dat zelf geen eigen lichaamswarmte kan produceren, in tegenstelling tot een warmbloedig organisme. De regeling van de lichaamstemperatuur is afhankelijk van gedrag als het opzoeken van warmere of koelere plaatsen of door te zonnebaden. Bekende koudbloedige dieren zijn vissen, reptielen, amfibieën en geleedpotigen.
De termen warm- en koudbloedig slaan alleen op dieren en hebben wetenschappelijk gezien geen waarde meer, omdat er diverse vormen van koudbloedigheid zijn die ook voorkomen bij warmbloedige dieren, en beide groepen ook een overlap kennen. De verschillende manieren om de lichaamstemperatuur te regelen worden ook wel thermoregulatie genoemd. Vroeger werd wel gedacht dat de lichaamstemperatuur van koudbloedige dieren per definitie gelijk is aan die van de omgeving, en ze daar niets aan kunnen veranderen op wat trucjes als zonnebaden na. De warmbloedige dieren zouden altijd dezelfde temperatuur hebben. Uit onderzoek is gebleken dat dit lang niet altijd opging, en er ook vele warmbloedige organismen zijn die de lichaamstemperatuur, en daarmee het metabolisme, sterk kunnen verlagen.
Het is dus vrij normaal, dat jouw Gekko het plekje zoekt waar hij zich het beste thuisvoelt, zoals schuilen onder blaadjes of slapen op een (koele?) grond.
Eigenlijk is het ook normaal, als jij vindt dat jouw Gekko koud aanvoelt. Met warm weer hebbn wij het erg warm en is een ander oppervlak al snel een beetje koeler. Warm en koud zijn relatieve begrippen.